جلسه 315 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتولسیصد و پانزدهمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهرستان علی آباد کتول با عنوان “جمهوری اسلامی،مقدمه حکومت جهانی امام عدل” شامگاه سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت امام جمعه محترم، در مصلی امام رضا علیه السلام علی آبادکتول برگزار گردید.

طلیعه جلسه ۳۱۵ زمزمه دعای توسل توسط استاد محمد ابراهیم جهش بود.

استاد دکتر محمد تجری با انتخاب صفحه ۲۹۰ سوره مبارکه اسراء آیات ۷۸ الی ۸۲ و سوره مبارکه نصر به تلاوت زیبای این آیات دلنشین پرداختند.

با توجه به شرایط و محدودیت های ناشی از شیوع کرونا حضور استاد تجری و تلاوت ایشان از طریق ارتباط زنده تصویری انجام گرفت.

مباحث تفسیری سیصد و پانزدهمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهرستان علی آباد کتول توسط استاد سید محمد حسینی واعظ با موضوع “توبه برای ورود به ماه مبارک رمضان” ارائه گردید.

ایشان در بخش هایی از مباحث خود فرمودند: ماه های رجب و شعبان مقدمه ای برای ماه مبارک رمضان و درک لیله القدر است و از اعمال ویژه و سفارش شده این دو ماه (رجب و شعبان) استغفار و توبه است چراکه بایستی پاک وارد ماه مبارک رمضان بشویم.

استاد حسینی واعظ با اشاره به صفحه ۳۶۵ و ۳۶۶ قرآن کریم (آیات۶۳ الی ۷۰ فرقان) به بیان ویژگی های عبادالرحمان پرداخته و در تبیین شاخصه هایی که عباد الرحمان نباید نداشته باشند که در صورت ابتلا، به عذاب خوارکننده گرفتار می شوند با اشاره به آیات ۷۰ و ۷۱ فرمودند: مگر کسانی که توبه کنند و ایمان بیاورند؛ اما منظور از این ایمان کدام ایمان است؟ منظور از این ایمان این نیست که ما کافر و مشرک هستیم؛ بلکه منظور آن است کسی که فکر گناه می کند (تَجَرِّی یعنی جرأت بر گناه پیدا می کند) و پس از آن مرتکب گناه می شود؛ یعنی ایمانش ناقص است و باید ایمانش را تکمیل کند.

ایشان در ادامه فرمودند: متاسفانه بلایی که به آن گرفتاریم آن است که روی اصول و اعتقادات کار نکرده ایم و مستقیم می رویم سر وقت احکام و فروع که یکی از معضلات امروز دین‌گریزی است، چون فردی که اعتقادش کامل باشد در پذیرش احکام دنبال چون چرا نیست و حکم خدا را تعبدی می پذیرد، حضرت ابراهیم قهرمان یکتا پرستی است! این پیامبر اولوالعزم از خدای متعال خواست برام کاری کن اعتقادم قوی تر بشود، هرچه می توانیم بایستی کاری کنیم که اعتقادات ما قوی تر شود و جای کار هم دارد.

استاد حسینی واعظ نتیجه گرفتند که: پس از توبه و ایمان آوردن بر اساس آیه ۷۰ باید عمل صالح انجام داد چرا که محصول و مظهر ایمان ، عمل است.در گفتار ، کردار ، اخلاق ، با خانواده و دیگران و…

ایشان همچنین فرمودند: بعضی از اعمال کفاره گناه است و برای تبیین آن به حکمت ۲۴ نهج البلاغه (از کفاره گناهان بزرگ، اغاثه و فریادرسی بیچاره، غم زدایی از غصه دار می باشد.) اشاره داشته و گفتند: خدای متعال گناهان را به حسنات تبدیل می کند؛ نه اینکه تغییر بدهد و این با توبه و انجام اعمالی ممکن است که کفاره گناهان حساب می شوند، لذا در آیه ۷۱ تذکراً موضوع عمل صالح را تاکید می فرماید.

استاد حسینی واعظ در بخش دیگری از سخنان خود به نقل از امام صادق (ع) بیان داشتند: کسی که ادخال سرور در قلب مردم ایجاد می کند، در لحظه جان دادن، در قبر، حشر، قیامت بشارت تبدیل گناهان به حسنات داده می شود، برخی فیوضات هستن که حتی با نماز شب به دست نمی آیند. زنگار قلب با دست کشیدن بر سر ایتام رفع می شود.

مسابقه و اهدا جوایز به نوجوانان و افرادی که نام مهدی، مهدیه یا نرجس داشتند، پذیرایی با مواد غذایی بسته بندی و دعای ختم توسط مجری محترم جناب آقای رضا صدقی پایان بخش استاد جلسه ۳۱۵ بود.

بانی جوایز امشب جناب آقای حاج علی اشرفی فرزند شهید اشرفی بودند.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen و پیام رسان گپ به آدرس کانال  https://gap.im/khademeen ، شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس کانال http://rubika.ir/khademeen  و پیام‌رسانه سروش https://sapp.ir/sapp_events/khademeen_tv منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.