جلسه 326 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتولجلسه ۳۲۶ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور با عنوان “ازدواج آسمانی، الگوی اهل زمین” و به یاد روزهای ۳ و ۴ ذی حجه {حجه الوداع پیامبر در سال ۱۰ هجری قمری و شهادت مظلومانه حجاج در راهپیمایی برائت سال ۱۴۰۷ هجری قمری (۱۳۶۶ هجری شمسی)}، عملیات رمضان سال ۱۳۶۱ هجری شمسی و شهید علی رسولی فرزند علی اکبر غروب سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ پس از نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلی امام رضا علیه السلام علی آباد کتول برگزار شد.

زمزمه ملکوتی دعای پر فیض توسل توسط استاد محمد ابراهیم جهش آغازگر برنامه بود.

در ادامه زندگی نامه شهید علی رسولی توسط جناب آقای حسن دیلم داماد خانواده شهید ارائه شد.

تلاوت زیبا و دلنشین آیات آخر سوره اسراء (۱۰۵ الی ۱۱۱) و سوره شمس توسط قهرمان قرائت دانش آموزان جهان اسلام و دانشجوی بزرگوار جناب آقای امیرحسین رحمتی در ارتباط زنده تصویری با ایشان بخش بعدی برنامه ها بود.

مباحث تفسیری توسط حجت الاسلام مهدی نژاد امام جمعه در موضوع “برائت از مشرکین در حج” بیان گشت.

ایشان با قرائت آیات ۱ تا ۱۰ سوره توبه فرمودند: این آیات مطابق اخبار متواتر شیعه و سنی (کتب صحاح سته) بویژه احمد بن حنبل از دلایل مهم عظمت و شان امیرالمؤمنین‌ امام علی علیه السلام است که به امر پروردگار اعلام کننده این آیات و اعلام برائت از مشرکین در حج بوده است.

امام جمعه علی آباد در پاسخ به شبهات فضای مجازی که مسلمانان عهد شکن هستند و به عهد ایران نمی شود اعتماد کرد با ارائه جریان نزول آیات فوق و بیان حدود ۱۰ دلیل ازجمله موارد ذیل روشن کردند که لغو پیمان با مشرکین و اعلام برائت زمینه های شرعی، عقلی، اجتماعی داشته و پیامبر صحیح ترین تصمیم را اتخاذ و توسط امام علی علیه السلام در عید قربان اعلام کرده است.

۱ از آیات ۳ و ۴ برمی آید که قبایلی از خود مشرکین پیمان شکنی کرده و در حال توطئه و تجهیز برای ضربه به اسلام بودند.
۲ پیمان پیامبر با یک مکتب ، آیین و یک ملت نبوده بلکه با اقوامی از مشرکین مکه بوده و عهد شکنی از سوی آنان شروع شده بود.
۳ لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با قبایلی که عهد شکنی نکرده بودند کاری نداشت.
۴ پیامبر به آنها ۴ ماه فرصت داد که فکر کنند و جنگی نکرد و همین فرصت دهی باعث شد عده زیادی از آنها مسلمان شدند.
۵ اکثر پیمانها جنبه تحمیلی (بواسطه شرایط) دارد ؛ و پیمان با مشرکین هم همینگونه بوده و چون شرایط تحمیل برطرف شده بود امکان لغو نیز محیّا بود.
۶ این اعلان از طرف خدا بود که عالم به همه امور هست.
۷ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از اعلان برائت و لغو پیمان از آنان عهد گرفت که : تا مشرک هستند حق انجام حج ندارند ، توبه را با نگاه رحمت به آنها پیشنهاد کردند . اگر مکر حیله کنید خدا از تنبیه شما عاجز نیست.

در انتهای جلسه ۳۲۶ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور قاب عکس یادگاری ضیافت نور به خانواده شهید اعطاء گشت و در ادامه پذیرایی از شرکت کنندگان با کیک بسته بندی بهداشتی صورت گرفت که خانواده شهید علی رسولی رضوان الله علیه بانی آن بودند و برنامه با دعای ختم پایان بود.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen و پیام رسان گپ به آدرس کانال  https://gap.im/khademeen ، شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس کانال http://rubika.ir/khademeen  و پیام‌رسانه سروش https://sapp.ir/sapp_events/khademeen_tv منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.