جلسه ۳۵6 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتولسیصد و پنجاه و ششمین جلسه کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی‌آباد کتول، با عنوان”موالید مبارک شعبانیه، آینده بشر ” شامگاه سه‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ در مصلی امام رضا علیه‌السلام این شهرستان برگزار شد.

زمزمه فرازهایی از دعای توسل توسط ذاکر نوجوان اهل بیت علیه السلام و نفر برتر مسابقات دانش‌آموزی شهرستان در رشته مداحی آقای امیررضا یاربرات طلیعه کرسی تلاوت بود.

در بخش بعدی بیان شرح و نکاتی کوتاه از حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه توسط استاد محمد باقر زنگانه انجام شد.

ایشان در بخشی از گفتار خود بیان داشتند: آنکه به عمل قومی رضایت دهد چون کسی است که به همراه آن قوم عامل بوده است.

استاد زنگانه در ادامه گفتند: اگر کسی به عمل باطل قومی رضایت دهد دو گناه مرتکب شده یکی گناه «ارتکاب آن عمل باطل» و دیگری گناه «رضایت به عمل باطل.

تلاوت قرآن کریم توسط کربلایی حسین زنگانه رئیس محترم کانون قاریان و مداحان شهرستان علی‌آبادکتول انجام شد.

ایشان به تلاوت صفحه ۲۹۰ سوره مبارکه اسراء آیات ۷۷ الی ۸۲ و سوره مبارکه اعلی تین پرداختند.

در ادامه مدیحه‌سرایی اعیاد شعبانیه با محوریت حضرت زین‌العابدین(ع) توسط کربلایی رضا صدقی موجب سرور دل حضار گردید.

مباحث تفسیری جلسه ۳۵۶ توسط حضرت حجت الاسلام سید علی مهدی‌نژاد امام جمعه محترم شهر علی‌آبادکتول حول آیه ۸۳ سوره مبارکه مائده با موضوع اشک ریختن ارائه شد.

ایشان پس از تبریک اعیاد شعبانیه بیان داشتند: امام زین‌العابدین (ع) جزء بکائین عالم هست، این بزرگوار با سه قطره به مبارزه با طاغوت زمان خویش برخواست.

الف) قطره جوهر و قلم
ب) قطره خون: آن حضرت شرط میکردند حتی در مجلس عروسی به شرطی شرکت می‌کرد که از مصیبت سیدالشهدا نقل کند
ج) قطره اشک: به هر بهانه ای اشک می‌ریخت به گونه‌ای که دیدگانش همیشه اثر اشک مشخص بود البته گریه ایشان از خوف خدای متعال بود.

امام جمعه علی آباد در شرح آیه ۸۳ سوره مبارکه مائده گفتند: اشک در آیه فوق الاشاره از نوع اشک شوق است. اشاره به اشک شوق نجاشی و بزرگان مسیحی همراه او از استماع آیات قرآن توسط جعفربن‌ابی‌طالب در حبشه که موجب اخراج مشرکان مکه از حبشه با خاری و ذلت شد.

ایشان در ادامه انواع اشک را اشک شوق(آیه ۸۳ سوره مبارکه مائده)، اشک خوف از خدای متعال، اشک حسرت(آیه ۹۲ سوره توبه)، اشک قلابی منافق(آیه ۱۶ سوره مبارکه یوسف) برشمردند.

حجت الاسلام سید علی مهدی‌نژاد همچنین سم‌زدایی از چشم، کم کردن استرس، تسکین دهنده غم انسان و سبک کردن او، کنترل احساسات انسان، جلب توفیقاتی که از او سلب شده را از اثرات اشک دانستند.

ایشان در ادامه بیان داشتند: از امیرالمومنین وارد شده که دو قطره خیلی محترم است، قطره الدم فی سبیل الله، قطره فی سواد اللیل من خشیه الله، فلذا توصیه شده در دعا همراه تضرع اشک ریخته شود، چراکه بنده کوتاهی زیادی دارد و غرق در معصیت است، اضحک و ابکی برای انسان است یعنی این دو نیاز طبیعت انسان است، حضرت عیسی هم خنده و هم گریه می نمودند در حالیکه حضرت یحیی فقط گریه می کردند.

بیان نکات کوتاه توسط استاد حاج علی‌اصغرزنگانه(مبین) مدیر کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهرستان علی‌آبادکتول بخش بعدی برنامه ها بود.

ایشان در ابتدا قطعه شعری تحت عنوان “پیام ماه شعبان” که از سروده های خود ایشان بود قرائت کردند.

پیام ماه شعبان ،نصر و نور است          عبور ازنیل دوران،فتح طوراست
“شهادت” ، اِستَقاموا ، اِستَجیبوا”          ضرورتهای لازم ، در “ظهور”است

استاد زنگانه در ادامه به تبیین مفهوم کلمات این شعر پرداختند که شهادت، شهید زندگی کردن و حسینی وار برای دین فدا شدن، استقامو، همچون اباالفضل و سرداران مقاومت سلیمانی ها و ابومهدی ها بودن و ازحرم دفاع کردن، استجیبوا : همچون امام سجاد به خدا پیوستن و از ذات ربوبی درخواست کردن، ظهور، آنگاه که که همچون امام حسین شهید زندگی کرده و با نثار جان برای حفظ اسلام ایستادیم و چون حضرت ابالفضل اهل مقاومت و همچون امام سجاد اهل دعا و ارتباط با خدا شدیم، ظهور محقق می شود و جهان به وراثت صالحان می رسد “وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ” انباء/۱۰۵٫

در بخش پایانی ضمن پذیرایی و دعای ختم جلسه، با ذکر اسامی تعدادی از درگذشتگان به نام های جوان مشهدی مرحوم علی سعادت جو، مرحومه حاجیه صدیقه نصیری و خانواده نصیری و مزیدی، مرحوم حاج محمدعلی تجری نوده و راضیه تجری نوده، مرحوم کربلایی سیدحسن میرحسینی روستای شیرین آباد و کلیه انبیاء، شهداء، صدیقین، صالحین، پیامبر اکرم و ائمه معصوم، شهداء و ایثارگران دفاع مقدس، مدافعین حرم و شهدای مقاومت ختم حمد و ۱۱ قل هو الله قرائت شد.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen و پیام رسان گپ به آدرس کانال  https://gap.im/khademeen ، شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس کانال http://rubika.ir/khademeen  و پیام‌رسانه سروش https://splus.ir/sapp_events/khademeen_tv منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

ویدئو این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.