جلسه ۳۹۸ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور با عنوان “امیر کبیر، دیانت، پیشرفت” شامگاه سه شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلی امام رضا علیه السلام برگزار شد.

جلسه با قرائت دعای توسل توسط جناب آقای علیرضا نادرخانی آغاز شد.

در ادامه نونهال قرآنی آقای محمد یاسین جهش سوره مبارکه والضحی را تلاوت کردند.

نکات بخشی از حکمت ۲۲۸ نهج البلاغه ذیل “موضوع دنیاپرستی و عواقب” آن توسط استاد محمد باقر زنگانه ارائه شد.

ایشان در بخشی از مطالب خود گفتند:
آن کس که قلبش به دنیا پرستی پیوند بخورد همواره با سه مشکل مواجه خواهد شد: ۱ اندوهی تمام نشدنی ۲ حرصی جدا نشدنی ۳ آرزوهایی دست نیافتنی

اجرای بخش شهید و ارائه توضیحاتی در خصوص عنوان جلسه “امیر کبیر، دیانت، پیشرفت” توسط مدیر کرسی تلاوت و مجری جلسه انجام شد.

ایشان در شرح عنوان جلسه گفتند: امیر کبیر با نگاه به درون و تاسیس دارالفنون و مهندسی معکوس صنایع، در فکر تربیت نیروی انسانی و جوانانی دانشمند و کارآمد برای کشور بود که در حمام فین کاشان با برنامه دشمنان یهودی و غربی و به دست خیانت داخلی ترور و به شهادت رسید.

استاد زنگانه این بخش را با مطرح کردن سئوال ” آیا فکر کرده اید چرا دشمنان یهودی و غربی از میان مشاهیر کشور(مثل هنرمندان ، ورزشکاران و…) فقط دانشمندان ولایت مدار و متخصصین علمی را ترور می کنند؟” به پایان رساندند.

قرائت آیات آخر سوره مبارکه حشر توسط قاری برجسته جمهوری اسلامی استاد محمد ابراهیم جهش به زیبایی تمام برگزار و تشویق حضار را برانگیخت.

مباحث تفسیری همراه با تلاوت آیات ۱۲۴ سوره طه تا آیه ۱۲۷ توسط حجه الاسلام دکتر ابراهیم ذاکریان در موضوع “ذکر و یادخدا” ارائه شد.

ایشان در شرح موضوع گفتار خود بیان داشتند: هرکس از ذکر و یاد خدا روی گردان شود؛ اولا زندگی دنیایش ناگوار، ثانیا در قیامت کور محشور خواهد شد.

امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمودند: بینا بودی اما آنچه را باید می دیدی ندیدی. آنچه را باید نمی دیدی، دیدی. دنیا تو خدا را فراموش کردی امروز تو را فراموش می کنند. یک رابطه تنگاتنگی بین یاد خدا و خودت هست.
امام عصر عج الله تعالی در جواب نامه اسحاق بن اسماعیل نیشابوری فرمود : مراد از کوری، کوری دنیایی نیست. بلکه در دنیا دل مرده و بی بصیرت بودی، امروز کور باطن محشور می شوی.
و کدام آیه و نشانه بزرگتر از حجت خدا امام عصر باشد.
چطور بفهمیم که ما با حجت بزرگ الهی ارتباط داریم ؟
فرمود : من حجت خدا در زمین هستم و فقها جانشین و حجت من برای شما هستند. پس در حوادث واقعه ( یعنی فراتر از احکام روزه و نماز …) به آنها مراجعه کنید.
پس امروز به قول علامه حسن زاده آملی، گوشتان به دهان رهبر باشد چون ایشان گوششان به دهان حضرت حجت است.

در پایان به کلیه پسران و دختران نوجوان و جوان هدیه داده شد و از جمعیت با سوپ گرم و نان پذیرایی شد.

بانیان خیر این جلسه مهندس اسدالله برزگر خاندوزی، آقایان کریم کشته و حسن دیلم، خانم علی صوفی و خانواده شهیدان عباسعلی، یعقوب و ایوب زنگانه بودند.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.  سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک کنید) و ویدئو جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.