جلسه ۴۰۱ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی‌آباد کتول با عنوان “مولود کعبه، عقیله بنی‌هاشم، فجر ۴۴ انقلاب اسلامی” شامگاه سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در مصلی امام رضا علیه‌السّلام این شهرستان برگزار شد.

جلسه با قرائت قصارالسُوَر توسط آقای کربلایی قاسم خسروی آغاز شد.

دعای توسل با نغمه استاد محمدابراهیم جهش برگزار شد.

نکات حکمت ۴۰۶ نهج‌البلاغه توسط استاد محمدباقر زنگانه ذیل موضوع “تعامل متقابل ثروتمندان و فقرا” بیان شد.
در این حکمت به ضرورت تواضع ثروتمندان در مقابل فقرا و عدم تواضع فقرا در مقابل ثروت ثروتمندان به‌عنوان درمان فاصله طبقاتی تأکید شده است.
به‌استناد حکمت ۲۲۸ اگر مستمندان در مقابل آنها تواضع کنند دو سوم ایمانشان بر باد رفته است.

اجرای بخش شهید و ارائه توضیحاتی در خصوص عنوان جلسه، بیان اسامی شهدای شاخص این هفته همراه با فریاد “شهیدان زنده‌اند اللّه اکبر” حاضران و قرائت بخش‌هایی از وصیت‌نامه شهیدان چرخی‌زاده، صالح آلوستانی و اسماعیل دینکو توسط استاد حاج علی‌اصغر زنگانه انجام شد.

بیان مباحث تفسیری توسط حجّت‌الاسلام حاج شیخ علی‌اکبر نصرتی ذیل آیات سوره مبارکه فجر انجام گرفت.
ایشان با تلاوت آیات این سوره مبارکه بیان داشتند: اگر چه معنی فجر همان شکافتن صبح است، لکن معانی آیات قرآن گسترده است. والفجر می‌تواند مصداق‌های زیادی مثل درخشیدن اسلام، قیام حضرت مهدی (عجّل‌اللّه تعالی فرجه‌الشّریف)، قیام امام حسین (علیه‌السّلام)، هر قیام و حرکتی که نور خدا را در جامعه منتشر و مانع ظلمات شود، باشد.
شب‌های دهگانه همان ده شب ذی‌الحجّهالحرام است.
“والشفع” قسم به همه موجودات عالم که زوج هستند و “والوتر” یعنی قسم به تنها وجودی که یگانه و یکتاست.
و در ادامه مباحث با اشاره به آیه “و فرعون ذی الاوتاد” و آیه ۱۴۲ اعراف، “و لیال عشر” را تکمیل ۳۰ شبانه‌روز خلوت حضرت موسی (علیه‌السّلام) به ۴۰ شب با خدا و گرفتن الواح تفسیر و فرمودند: چون مردم با زمینه انحرافی که داشتند از حضرت موسی (علیه‌السّلام) خواسته بودند ایشان هم مثل بت‌پرستان برایشان الهه بساز و سامری از همین زمینه انحرافی استفاده و برایشان گوساله سامری ساخت و آن‌ها را منحرف کرد.

امروز هم از زمینه‌های انحراف ما گوساله‌هایی از هنرمندان، علما، سیاسیون و … می‌سازند که جامعه و مردم ما را منحرف کنند. لکن به حمد الهی دامنه نفوذ آن‌ها کم است و نمی‌توانند اثر کاری بگذارند.

در این جلسه از پیشکسوتان قرآنی شهرستان استاد حاج علی اصغر زنگانه، استاد محمدحسن محمدی، استاد مهدی عابدینی، استاد سیده زینب‌سادات چلی و استاد زینب گرائیلی با اهداء لوح تقدیر و جوایزی از طرف اداره تبلیعات اسلامی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

قرائت آیات ۱۲ تا ۳۵ سوره مبارکه مریم (سلام‌اللّه علیها) و سوره مبارکه کوثر توسط قهرمان بین‌المللی قرآن کریم استاد علیرضا رضایی بخش بعدی برنامه‌ها بود که مورد تشویق شدید حاضران قرار گرفت.

پایان بخش برنامه ها دعای ختم جلسه و پذیرایی با طعام گرم از حضار بود.

خیرین این جلسه خانواده شهیدان زنگانه، کریم‌کشته و حسینی (کانیار) بودند.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.  سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک کنید) و ویدئو جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.