چهارصد و شانزدهمین محفل کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهر علی آباد کتول با عنوان “امام خمینی، قیام ۱۵ خرداد و امام خامنه ای” عصر سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ در مصلای امام رضا علیه السلام این شهر برگزار گردید.

جلسه با زمزمه ملکوتی دعای توسل توسط آقای حاج علی اصغر زنگانه (مبین) آغاز شد.

شرح عنوان جلسه توسط مجری جلسه آقای حاج علی اصغر زنگانه انجام شد.

آقای زنگانه با اشاره به ریشه های تاریخی شکل گیری قیام ۱۵ خرداد گفتند: پس از پیامبر اسلام و انحرافی که هدایت و رهبری امت اسلامی اتفاق افتاد ؛ مسیر خلافت و امامت از اهل بیت به دست جریانات باطل از جمله بنی امیه و بنی عباس و پادشاهان ستمگر افتاد که علاوه بر انحرافات اعتقادی، اخلاقی و سیاسی به ستم اقتصادی و جنایت و نسل کشی مومنین و خاندان اهلبیت ختم گردید.

این مسیر باطل ادامه داشت تا اینکه عالمی برجسته از نسل پیامبر و علی با بهره گیری از دین مبین اسلام برعلیه ستمشاهی حرکت و قیام ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۵۷ را آفرید.

از آنجا که آن قیام برای دفع ظلم، پیاده کردن اسلام ناب و ایجاد عدالت اجتماعی بوده؛ قانون اساسی و امامین انقلاب بر آن تاکید داشته اند باید همه مسئولانی که حتی یک روز در قوای سه گانه و نهادها مسئولیت داشته اند، مورد حسابرسی کاری و مالی قرار گرفته و در صورت رشد غیر معقول مواخذه و اموالشان به بیت المال برگشته (توزیع عادلانه شود) و در صورت ترک فعل، مجازات شوند.

قرائت دلنشین آیات ۳۸ تا ۴۷ سوره احزاب و سوره زلزال و کوثر توسط آقای حسین زنگانه مداح سرشناس استان گلستان انجام شد که با تشویق حاضران همراه بود.

بخش شهید با یاد شهدای ۱۵ خرداد و امام شهیدان و بیان نام شهداء شاخص و فریاد “شهیدان زنده اند الله اکبر” توسط حضار، حضور شهدا را در جلسه متجلی ساخت.

مباحث تفسیری ذیل آیه ۳۴ انفال (وَ مَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَاکَانُوا أَوْلِیَاءَهُۚ إِنْ أَوْلِیَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ هُمْ لَا یَعْلَمُونَ) توسط حجت الاسلام مهدی نژاد امام جمعه و به مناسبت ۱۵ خرداد، خلافت امام خمینی ره و وجوه تشابه ایشان با پیامبر اکرم در چهار محور ارائه شد.

ایشان با بیان اهمیت و برتری خلافت بر فرشتگان الهی فرمودند: خدای متعال هیچوقت زمینش را از حجت خالی نمی گذارد و مردم را از حجت خود بهره مند می سازد(حجت ظاهری _ باطنی).

حجت خدا آنقدر اهمیت دارد که ملائکه و کارگزاران امور عالم (مثل ملک ارزاق ، قیامت ، قبض ارواح و…) بر انسان سجده کردند چون او خلیفه الله بوده است .

سپس در چهار نکته به تنیین آن وجوه تشابه پرداختند:

نکته اول : خودسازی انسان اگر خودسازی نداشته باشد حیوانی بیش نیست و اگر خودش را ساخت به جایی می رسد که “سفرمن الخلق الی الحق” را شروع و واصل الی الله خواهد شد.

این خودسازی پیامبر را در ۴۰ سالگی به مقام (اِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظیم) رساند و امام را در ۶۰ سالگی به مقامی عرفانی رساند که از همه ذخائر دنیا چشم پوشید و کتابهای زیادی در همین زمینه نوشت.

نکته دوم : سفر از خلق به حق عدم سرپیچی از رضایت خالق در مقابل کسب رضایت مخلوق و دخالت نکردن در اموری که شائبه سرپیچی از فرمان خدا دارد و در مقابل درخواستهای دیگران مبنی بر در خواست تخفیف برای احکام صادره میفرمودند: من عهد کرده ام بخاطر رضایت مخلوق از رضایت خالق سرپیچی نکنم.

نکته سوم : پیاده کردن و اجرای اسلام، فرق است میان مهندسی که نقشه می کشد با مهندس معماری که آن را اجرا می کند.

پیامبر اکرم (ص) به تمام و کمال اسلام را در مدینه پیاده کرد و هنگامیکه از امام هم سئوال می شد: نوع حکومت شما چگونه است ؟ مثل پاکستان ؟ مثل عربستان ؟ و … می فرمودند: خیر؛ همان است که پیامبر اکرم عملی کرده اند و جمهوری اسلامی را با همه قوا و نهادهای حمایتی و … برپا کردند.

نکته چهارم : حفاظت عملی از قرآن و اسلام، ایشان همچون پیامبر اکرم (ص) با حضور در صحنه و ایستادن در مقابل کفر و نفاق عملا از اسلام دفاع کردند و نگفتند که اسلام صاحب دارد و خدا خودش از اسلام دفاع می کند و با حضور در میدان همچون بدر و احد … قیام ۱۵ خرداد و دفاع مقدس ۸ ساله را رقم زدند.

در پایان از حضار پذیرایی و جلسه با دعای قرآنی توسط مجری و اقامه نماز جماعت به امامت امام جمعه محترم خاتمه یافت.

توضیح اینکه در جلسه به نوجوانان دختر و پسری که در همان ابتدای جلسه آمده بودند به عنوان پاداش جوایزی نقدی اعطاء شد.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز است.

جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک کنید) و ویدئو جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.