یکصد و نود و هشتمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم برگزار شد

یکصد و نود و هشتمین جلسه کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهرستان علی‌آباد کتول همزمان با شب شهادت پیغمبر اکرم (ص) ، امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد.

این مراسم در تاریخ سه شنبه مورخه ۱۳۹۷/۸/۱۵ با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلی امام رضا (علیه السلام) علی‌آباد کتول آغاز گردید.

در بخش آغازین این مراسم، فضای جلسه با تلاوت ترتیل صفحه شریفه ۱۹۸ مصحف شریف توسط قاری محترم قرآن کریم جناب آقای علی هادیان نورانی ، و با قرائت زیارت نامه حضرت رسول (ص) توسط مجری برنامه جناب آقای رضا صدقی آغاز گشت.

با توجه به همزمانی جلسه این هفته کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم با ایام شهادت پیغمبر اکرم (ص) ، شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) در بخش بعد ، کربلایی حسین زنگانه به اجرای مداحی و مرثیه سرایی پرداختند.

در ادامه این برنامه نورانی، جناب آقای استاد محمد ابراهیم جهش از قاریان برجسته شهرستان علی آباد کتول و استان گلستان فضایی ملکوتی به مجلس بخشیدند. این قاری ارزشمند قرآن کریم بخش‌هایی از سوره مبارکه قیامه ، صفحه ۵۷۷ و سوره مبارکه ضحی را برای تلاوت انتخاب کردند.

در بخش بعدی جلسه یکصد و نود هشتم کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور استاد سید محمد حسینی واعظ به ارائه مباحث تفسیری با موضوع همراهی خدا پرداختند.

استاد سید محمد حسینی واعظ با اشاره به آیات ۶۱ تا ۶۷ سوره مبارکه شعراء به این تعبیر قرآنی زیبا از زبان حضرت موسی علیه السلام اشاره کردند که آن حضرت هنگامی که بنی اسرائیل بین لشکر بی رحم فرعون و امواج خروشان دریا گرفتار شده بودند و خود را نابود شده می‌دیدند ( إِنَّا لَمُدْرَکُون ) با آرامش کامل می فرمایند “إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ.” یقیناً پروردگارم با من است، بزودی مرا هدایت خواهد کرد. و این همراهیِ خدا را متفاوت از همراهی خدا در مفهوم هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْۚ دانستند. چرا که در این عبارت، معنای همراهی، نظارت و علم و اطلاع از اعمال بندگان است و این از ادامه آیه که می فرماید وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ کاملا پیداست. در حالی که منظور حضرت موسی(ع) از همراهی کمک و یاری و محافظت است. چنانکه خداوند در قرآن می فرماید إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُواۗ. و این همراهی قطعا برای انسانهای پرهیزکار و نیکوکار اتفاق می افتد. سوره النحل آیه ۱۲۸ “إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ الَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ” خداوند با کسانی است که تقوا پیشه کرده اند، و کسانی که نیکوکارند.
نتیجه گیری دیگر از آیات مورد بحث این بود که: گرچه بررسی و مطالعه و برنامه ریزی برای اجرای کارهای مهم و بزرگ در زندگی ضروری است، اما حتی اگر ندانیم پایان کار ما چه می شود، باز هم باید به وظیفه خود عمل کرد و پای در میدان عمل گذاشت و خداوند نیز وعده داده است که:
سوره العنکبوت آیه ۶۹”وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَاۚ
وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ” و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.

اهدای هدیه به نوجوانان شرکت کننده در جلسه ، دعای ختم قرائت قرآن کریم و پذیرایی پایان بخش برنامه این هفته کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور این شهرستان بود.

این جلسات قرآنی سه شنبه هر هفته همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.