جلسه 299 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتولدویست و نود و نهمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهرستان علی آبادکتول شامگاه سه شنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۹ با عنوان “رسالت حوزه و دانشگاه” در محل دائمی کرسی تلاوت (مصلی امام رضا علیه السلام) با حضور حداقلی افراد و رعایت دستورالعملهای بهداشتی برگزار و همچنین بطور زنده برای علاقه مندان ساحت قرآن کریم در فضای مجازی پخش شد.

در ابتدا استاد رضا صدقی با زمزمه دعای پر فیض توسل (۵ تن اصحاب کساء) و مدیحه ثرایی سوزناک خود جلسه را آغاز نمودند.

بخش اول مباحث تفسیری حجه الاسلام محمدی به بیان شاخصه های شهید دکتر مفتح پرداختند.

حجه الاسلام محمدی با مطرح کردن شاخصه “همت علمی” شهید مفتح بیان داشتند ایشان در طول تحصیل در حوزه با پل زدن به دبیرستان اقدام به تاسیس مدرسه دین و دانش با همراهی شهید دکتر بهشتی نمودند.
همچنین در تحصیل محضر اساتید از جمله آیت الله بروجردی آنقدر مورد نظر ایشان قرار می گیرند که پس از مراجعت از حج، آیت الله بروجردی شخصاً برای تفقد از ایشان به دیدارش می روند.
ایشان شاخصه دیگر شهید مفتح را “وحدت علم و معنویت” و یا “اندیشه و اعتقاد” دانسته و با بیان اینکه شهید مفتح قبل از آیه الله شهید مطهری پرچم دار وحدت حوزه و دانشگاه بوده اند گفتند در گذشته افرادی با ادله خود در حوزه مانع ورود روحانیون به دانشگاه بودند و از طرف دیگر نیز افرادی در دانشگاه ها بودند که مانع ارتباط حوزه و دانشگاه می شدند.

حجه الاسلام محمدی “چند بعدی بودن” را به عنوان شاخصه ای دیگر از شهید مفتح مطرح نمودند و بیان داشتند بسیاری از بزرگان هستند که تک بعدی به فعالیت و خدمت می پردازند ولی ایشان با توجه به بعد مادی و معنوی، توجه به اقشار مختلف و نیازهای آنها، توجه به نوجوانان و جوانان، برپاکننده اولین نماز عید فطر در یکی از مساجد تهران بودند که پس از نماز و خطبه های آن به راهپیمایی با حضور مردم و استاد مطهری انجامید.

ایشان با مطرح نمودن شاخصه “بعد بصیرتی و دشمن شناسی” شهید مفتح گفتند ایشان عموما یکی از روزهای هفته برای مردم سخنرانی می کرد، روزی اکبر نامی برای سخنرانی از تریبون مسجد از دکتر مفتح اجازه می گیرد که ایشان اجازه نمی دهد چراکه با نگاه سطحی از دین قصد سوء استفاده از احساسات جوانان را داشته و  بعدها آن شخص جز سرکردگان منافقین شد.

در بخش تلاوت کلام الله مجید آقای سلیمان قرائی با انتخاب صفحه ۳۹۶ سوره مبارکه عنکبوت آیات ۱ الی ۸ و سوره مبارکه کوثر و همچنین سوره مبارکه نصر به تلاوت این آیات روحبخش پرداختند.

در بخش دوم مباحث تفسیری جلسه ۲۹۹ کرسی تلاوت دکتر رجبی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول به ایراد سخن پرداختند.

ایشان با مطرح نمودن اینکه ۲۵ آذر روز پژوهش نامگذاری شده و ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه یادی از شهدای علمی انقلاب اسلامی شهیدان مطهری، باهنر، بهشتی و همچنین شهدای جهاد علمی و جنبش نرم افزاری شهیدان کاظمی آشتیانی، تهرانی مقدم، شهریاری، علیمحمدی، احمدی روشن و آخرین شهید علمی ما شهید فخری زاده که ناجوان مردانه ترور شدند نمودند.

دکتر رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فصل “علم و پژوهش” از ۷ فصلی که رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی که کنار معنویت مطرح می شود گفتند علم مقدس است، امیرالمومنین در خطبه متقین از ویژگی های اهل تقوا، حریص بودن در علم می داند، بالا ترین انگیزه برای علم آموزی تقواست برای رسیدن به اسرار عالم.

ایشان همچنین گفتند علم اگر علم می بود نباید حوزه و دانشگاه از هم جدا می شدند که ما به دنبال وحدت آن ها باشیم و این جدایی از دوره رنسانس در غرب به دنبال جدایی کلیسا و دانشگاه ایجاد شد.

در بخش پایانی، جلسه ۲۹۹ با قرئه کشی بین شرکت کنندگان در مسابقه پیامکی پخش زنده و اعلام برندگان و همچنین دعای ختم قرآنی پایان یافت.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در کانال خادمین در پیام رسان گپ به آدرس  https://gap.im/khademeen و کانال روبیکا به آدرس http://rubika.ir/khademeen و صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.