جلسه 311 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتولسیصد و یازدهمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آباد کتول شامگاه سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلی امام رضا علیه السلام و با‌ عنوان”بعثت، امامت، شهادت” در عزای شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام و به یاد اولین سالگرد مرحوم حاج قربانعلی زنگانه فرزند رمضان یاور کرسی و مرحوم داوود اسدی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه زمزمه دعای پر فیض توسل توسط برادر ارجمند محمد حیدری اجرا شد.

در ادامه استاد محمد ابراهیم جهش با انتخاب آیات ۲۳ الی ۳۰ ص ۲۸۴ سوره مبارکه اسراء با نوای دلنشین خود به تلاوت آیات وحی پرداختند.

مباحث تفسیری جلسه ۳۱۱ کرسی تلاوت توسط مدیر اجرایی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن استاد حاج علی اصغر زنگانه (مبین) ارائه گشت.

ایشان با اشاره به آیه “وآتِ ذَا ٱلقُربیٰ حَقَّهُ وَ ٱلمِسکین و …(سوره مبارکه اسراء _ آیه ۲۶ )” گفتند: قرآن کریم خود یک اعجاز است ولی در قرآن کریم یک دسته آیاتی وجود دارد که اعجاز در اعجاز بوده  و در پی تعریف “مدل نظام اجتماعی اسلام” است. آیاتی که شاخص های مهم چگونه بودن و چگونه نبودن فرد و جامعه اسلامی را بیان می کند.

استاد زنگانه با ذکر این نکته که برخی صاحب نظران ریشه کلمه انسان را اُنس می دانند بیان داشتند که بشر تلاش های زیادی برای سازمان یافته کردن زندگی خود کرده است ولی ره به جایی نبرده است.

مدیر اجرایی کرسی تلاوت در ادامه گفتند که قرآن کریم دسته بندی آیاتی دارد که با امر و نهی هایی همراه است از جمله آیات نورانی سوره مبارکه اسراء که در جلسه تلاوت شد.

ایشان در ادامه بیان داشتند یک عده که برای دنیا تلاش می کنند جهنمی خواهند شد و یک عده ای برای آخرت تلاش می کنند و مومن هستند سعی شان مشکور خواهد بود که آنها ویژگی هایی دارند که در آیات تلاوت شده ویژگی ها را مطرح می فرمایند.

مدیر اجرایی کرسی تلاوت و تفسیر به موضوع کمک های مؤمنانه اشاره کردند و گفتند فلسفه کمک مومنانه سبد معیشتی نیست، بلکه شناسایی توانایی فقرا و ایجاد شغل و توانمند سازی آنهاست. بنا به تصریح شیعه و سنی، وقتی آیه ۲۶ سوره اسراء نازل شد پیامبر اکرم (ص) فدک را به فاطمه زهرا (س) بخشیدند. پیامبر اکرم ص می توانست به دخترش بسته معیشتی بدهد ولی باغی عطا کرد که بتوانند از طریق آن استمرار معیشت و کمک به دیگران داشته باشند.

استاد زنگانه در ادامه بیان داشتند از جمله آیات دیگر که به معرفی یک نظام اجتماعی پرداخته آیه ۱۳۴ سوره مبارکه آل عمران: “اَلَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی ٱلسَّرَّاء وَ ٱلضَّرَّاء وَ ٱلکاظِمینَ ٱلغَیظ” می باشد که به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام به بیان آن پرداخته شد. در این آیات، آداب اخلاقی در انفاق ذکر شده است.

ذکر توسل و روضه عزای شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام توسط کربلایی رضا صدقی، دعای ختم جلسه و پذیرایی با بسته های غذایی بهداشتی برون بر پایان بخش سیصد و یازدهمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آباد کتول بود.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen و پیام رسان گپ به آدرس کانال  https://gap.im/khademeen ، شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس کانال http://rubika.ir/khademeen  و پیام‌رسانه سروش https://sapp.ir/sapp_events/khademeen_tv منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.