جلسه 316 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتول سیصد و شانزدهمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهرستان علی آباد کتول با عنوان “استقبال از رمضان، ماه قرآن، روزه و تقوا” شامگاه سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلی امام رضا علیه السلام علی آبادکتول برگزار گردید.

جلسه ۳۱۶ با زمزمه دعای پرفیض توسل توسط کربلایی محمد حیدری مفرد آغاز گشت.

در ادامه مباحث تفسیری با بیان استاد حاج علی اصغر زنگانه (مبین) با موضوع: ماه مبارک رمضان(خانه تقوا) و ارکان ۶ گانه روزه‌داری حقیقی ارائه شد.

ایشان در ابتدای گفتار خود ضمن ذکر آیه “یا ایهاالذین امنوا کتب علیکم الصیام …(۱۸۳_ بقره)” بیان داشتند: یک خانه دارای ۶ وجه می باشد که هر شی ای که این ویژگی را داشته باشد به آن مکعب می گویند و این ویژگی وجه تسمیه خانه خدا به نام کعبه است.

مدیر اجرایی کرسی تلاوت در ادامه گفتند: از آخر آیه ۱۸۳ که فرموده: لعلکم تتقون بر می آید که روزه هدف نیست بلکه وسیله است؛ هدف تقواست. انسان را که خدا اشرف مخلوقات آفریده، انسان باید خودش را از شرور حفظ کنه، قابل به ذکر است که تقوا نیز وسیله حفظ انسان از شرور ما خلق و شر آدمیان است.

استاد زنگانه در ادامه بیان داشتند: راه های رسیدن به تقوا در قرآن کریم زیاد است، تا انسان با تقوا مسیر انا لله و انا‌ الیه راجعون را به درستی طی کند و به مقصد که جوار قرب الهی و رضوان خدای متعال است برسد. یکی از مواردی که ما را به تقوا می رساند روزه ماه مبارک رمضان است که بر اساس آیات ۱۸۳ تا ۱۸۸ سوره بقره حقیقت روزه داری و ساختن خانه تقوا در ماه مبارک را به ۶ رکن معین می کند.

استاد حاج علی اصغر زنگانه در ادامه به تشریح این ۶ رکن پرداختند.

۱_ اولین رکن :
روزهای مشخص، روزه داری یک ماه که به آن امساک می گویند.
روزه سه نوع است: ۱_ باطل. ۲_ صحیح ۳_ قبول
روزه قبول، روزه ای است که زبان، گوش، چشم و جوارح شخص روزه باشد

۲_ دومین رکن : قرآن کریم‌ و ماه رمضان بهار قرآن است

۳_ سومین رکن : دعا و نماز: چقدر ادعیه و نماز در روزهای ماه مبارک رمضان وارد شده است

۴_ چهارمین رکن : خانه و خانواده: آیه ۴ سوره مبارکه تحریم، قوا انفسکم و اهلیکم ناراً بی توجهی به خانواده جریمه اش آتش است مثل کسی که به قرآن کریم بی توجه باشد.

۵_ پنجمین رکن : اعتکاف در مسجد: روزه و ماه رمضان با مسجد عجین است؛ برای مسجد رفتن بایستی با زینت برویم، یعنی با مال و فرزندان

۶_ ششمین رکن : مال پاک و حاکمیت سالم .

استاد زنگانه در پایان گفتار خود خلاصه‌ای از مباحث را بدین شرح بیان داشتند: روزه ماه رمضان اگر ۱ با پرهیز ظاهری و باطنی ۲ قرائت و فهم قرآن ۳ دعا و نماز ۴ توجه ویژه به خانواده ۵ حضور در مساجد ۶ سلامت مالی فرد و حاکمان همراه باشد؛ محصول، تقوا خواهد داد که عامل اساسی حفظ انسان و عاقبت بخیری دنیا و آخرت است.

در بخش تلاوت کلام وحی استاد محمد منصوری با انتخاب صفحه ۲۸ سوره مبارکه بقره آیات ۱۸۳ الی ۱۸۶ و همچنین سوره مبارکه قریش با نوای دلنشین خود به تلاوت این آیات نورانی پرداختند.

برگزاری مسابقه، اهدای جوایز و دعای ختم جلسه توسط مجری توانمند استاد رضا صدقی پایان بخش جلسه ۳۱۶ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهرستان علی آباد کتول بود.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen و پیام رسان گپ به آدرس کانال  https://gap.im/khademeen ، شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس کانال http://rubika.ir/khademeen  و پیام‌رسانه سروش https://sapp.ir/sapp_events/khademeen_tv منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.