چهارصد و پانزدهمین محفل کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آباد کتول با عنوان “میلاد ولی نعمت ایران امام‌ رضا علیه السلام ” عصر سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ در مصلای امام رضا علیه السلام  برگزار گردید.

جلسه با زمزمه ملکوتی دعای توسل توسط مجری محترم جناب آقای محمد حیدری آغاز شد.

شرح عنوان جلسه توسط آقای حاج علی اصغر زنگانه انجام شد.
ایشان ضمن تقدیم دو قطعه دوبیتی تحت عنوان (برادر خواهری) بهترین اسوه و الگوی برادران و خوهران را حضرت زینب و امام حسین و حضرت معصومه و امام رضا علیهم السلام معرفی کردند.
و در بخش دیگری از مطالب خود فرمودند:
مامون برای کنترل امام و پیشگیری از رشد مکتب اهل بیت علیهم السلام آن حضرت را از مدینه به خراسان آوردند و با هدف شکست فکری امام و مکتب تشیع ، ایشان را در مقابل اندیشه های باطل آن زمان قرار دادند ؛ اما امام رضا با همه آنان مستند از کتاب آنها و به زبان خودشان بحث و از نفوذ تفکرات باطل به مرزو بوم فارسی و ایران پیشگیری کردند که حاصل آن ، هدایت شدن مردم ایران به مکتب تشیع ، مکتب عاشورا ، اربعین و اسلام ناب محمدی(ص) شده و امروز پرچم دار مقاومت و ان شاءالله ظهور ولی عصر امام زمان خواهد شد.

اجرای “سرود دخیل” در نجوایی با امام رضا (ع) توسط گروه سرود نسیم غدیر بخش بعدی برنامه ها بود و ادامه پذیرایی میان برنامه با شکلات از شرکت کنندگان در جلسه انجام شد.

استاد زنگانه بخش شهید را با ذکر نام ۷ شهید میزبان جلسه و فریاد شهیدان زنده اند الله اکبر توسط حاضران اجرا نمودند.

قرائت زیبا و دلنشین آیات ۳۵ تا ۴۱ سوره ابراهیم و سوره قل هوالله احد توسط استاد محسن رعیت از قاریان ممتاز جمهوری اسلامی ایران که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

اهدا جوایز به هم نامهای حضرت رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیهما و تقدیر از شرکت کنندگان طرح فرهنگی (اکسونامی) ایام ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ برای خوهران برنامه بعدی بود.

بیان مباحث تفسیری با‌ روایتی از قول امام معصوم (ع) درخصوص معانی سه گانه برای کلمه رضا (۱ رضای مذموم ۲ رضای غیرممکن ۳ رضای ممدوح) توسط حجت الاسلام مهدی نژاد انجام شد.
ایشان‌ فرمودند :
با مراجعه به احادیث اهل بیت علیهم السلام، به حدیثی صحیح از امام جواد علیه السلام می رسیم که در آن حدیث علت نامگذاری امام هشتم شیعیان به «رضا» را تبیین کرده اند:
احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطىّ نقل شده است که گفت:
به امام جواد علیه السّلام عرض کردم: گروهى از مخالفین شما می پندارند که چون مأمون پدر شما را براى ولایت عهدى خود پسندید و برگزید، ایشان را «رضا» نامید. حضرت فرمودند:
به خدا دروغ مى‏گویند و مرتکب فسق و فجور شده اند. بلکه خداوند- تبارک و تعالى- او را «رضا» نامید، زیرا او براى خداوند- عزّ و جلّ- در آسمانش، و براى رسولش و ائمّه بعد از او علیهم السّلام در زمینش مورد رضایت بود. بزنطى می گوید: عرض کردم: آیا مگر سایر پدرانتان علیهم السّلام از خدا و رسولش و أئمّه علیهم السّلام راضى نبودند؟ حضرت فرمود: چرا، عرض کردم: پس براى چه از این میان فقط پدرتان «رضا» نامیده شده است؟ فرمود: چون همان طور که دوستان و طرفدارانش به ایشان رضایت داده و ایشان را پذیرفتند، مخالفین نیز ایشان را قبول کرده، به ایشان رضایت داده بودند، و این حالت براى پدران و اجداد ایشان اتّفاق نیفتاد؛ و لذا، از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شده ‏اند.
رضایت ممدوح یعنی : رضایتی که بنده از خدا راضی است ؛ و رضایتی که خدا از بنده راضی است .
و رضایت انسان در مقابل مصائب و راضی شدن به قضا و قدر الهی . امام سجاد میفرماید : رضای الهی رضای ما است و امام حسین علیه السلام در آخرین حالات میفرمودند : الهی رضا به رضائک …
رضا که از بالاترین مقامات است مربوط به امام مظلوم ما امام رضا علیه السلام است .
رضایت مذموم : یعنی رضایت به گناه و ستم و یا رضایت به گناه و ستمی که توسط دیگران انجام می شود . که مورد لعن و نفرین الهی و شریک بودن در جرم و گناه گناهکاران است .
رضایت غیر ممکن : هر آنچه در میان مردم رواج دارد و مطالب بسیاری که بر زبان آنها جاری است.

در پایان با دعای قرآنی ختم جلسه توسط مجری محترم جناب استاد محمد حیدری، اقامه نماز جماعت به امامت حجت الاسلام مهدی نژاد و پذیرایی با کیک از کلیه نمازگزاران و شرکت کنندگان جلسه پایان یافت.

خیرین جلسه ۱ آقای حسن دیلم ۲ آقای علی حاجیلری ۳ حاجیه خانم کرامتی بودند.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز است.

جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک کنید) و ویدئو جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.