جلسه ۴۳۴ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آبادکتول با عنوان “وحدت مسلمین، چاره ساز فلسطین ”  شامگاه سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلای امام رضا علیه السلام این شهرستان برگزار شد.

زمزمه دعای پرفیض توسل توسط جناب استاد محمد باقر زنگانه  آغاز جلسه بود.

در ادامه ایشان شرح بخش پنجم “از کسانی مباش … که توان شکر گزاری نعمتهای موحود را ندارند ؛ ولی زیاده خواهی هم می کنند . ” از حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه با محوریت موضوع شکر نعمت ها بیان کردند.

تشریح عنوان جلسه “وحدت مسلمین، چاره ساز فلسطین”  و نگاهی به ورزش و یاد شهدای وحدت سیستان و بلوچستان توسط مجری محترم و مدیر ضیافت نور استاد حاج علی اصغر زنگانه انجام شد.

ایشان در بخشی از تشریح عنوان گفتند: اگر وحدت و غیرت دینی در جامعه اسلامی باشد و به قول امام مسلمانان هر کدام یک سطل آب بریزند رژیم صهیونیستی را سیل خواهد برد.

همچنین بیان داشتند: وضعیت امروز ورزش آن نیست که اسلام می خواهد، ورزش امروز بهترین دوره عمر جوانان را که باید کار و تولید مفید داشته باشند می گیرد و این مطلوب استعمار گران است.

استاد زنگانه همچنین یادی از شهدای وحدت سیستان و بلوچستان و سردار شوشتری کردند با اشاره به اینکه ایشان وحدت عملی مستحکمی برای خدمت رسانی در بزرگان و اقوام سیستان و بلوچستان رقم زده بودند.

ایشان در ادامه بخش شهید را با یاد شهدای غزه، امنیت، سلامت و بیان نام پاک شهدای شاخص این هفته و همراهی حضار با فریاد (شهیدان زنده اند الله اکبر حضار) اجرا کردند.

شهدای گرانقدر شاخص این جلسه

🌷 تکاور شهید زین العابدین سعدآبادی
🌷 پاسدار شهید احمد خاندوزی
🌷 سرباز شهید جعفر کیوانلو

بودند.

در ادامه صفحه ۲۸۲  کلام وحی آیات یکم الی ۱۴ سوره مبارکه اسراء توسط قاری توانمند استانی جناب استاد محمد ابراهیم جهش به زیبایی تمام و گویای وضعیت فعلی فلسطین اشغالی تلاوت شد.

بیان مطالب تفسیری با تلاوت آیه ۷۵ و ۷۶ سوره نساء (ص ۹۰) و آیه ۳۳ سوره الرحمن (ص ۵۳۲) در دو محور  الف ) : مقاتله برای خدا و مستضعفان ب ) : العلم سلطان (علم قدرت است) توسط آقای حاج علی اصغر زنگانه بیان شد.

در  بخش اول باستناد آیه ۷۵و۷۶ سوره نساء اعلام شد: خداوند مسلمانان را مورد عتاب قرار می دهد که چرا در راه خدا و رهایی مستضعفانی که از خدا درخواست می کنند : پروردگارا را ! ما را از این سر زمین که اهل آن ظالم هستند نجات ده و برای ما رهبری بفرست و به ما نصرت و پیروزی عنایت کن .

سئوال :  آیا وضعیت امروز مردم  فلسطین و غزه غیر این است که قرآن میفرماید ؟

سپس شاخص ارائه می کند که : مومنان در راه خدا و کافران در راه طاغوت پیکار جانانه می کنند . اما کید شیطان ضعیف و شکننده است.

سپس فرمودند : امروز همه آحاد امت اسلامی موظف هستند در این جهاد شرکت کنند تا ایمان خود را اثبات کنند و اگر امکان شرکت ندارند با کمکهای مالی در جهاد شرکت کنند.

در بخش دوم با اشاره به حدیث امام علی (ع)العلم سلطان …(دانش ، سلطان و قدرت است ؛ هرکس آن را بیابد با آن یورش بَرَد و پیروز شود ؛ و هر که آن را نیابد بر او یورش بَرَند و مغلوب گردد )./ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ، ج ۲۰ ص ۳۱۹ و سخنان امروز امام خامنه ای با نخبگان علمی کشور مواردی را به شرح ذیل بیان کردند .

۱ علم و  دانش مقدمه آفرینش و ساخت همه اشیاء و نیازهای بشر است . و کسیکه دانش لازم را داشته و با فن نیازهای خود را بر اساس این کلام که (خواستن توانستن است) می سازد و نیازی به دیگر قدرتها نخواهد داشت ؛ یا دیگران به او نیازمند خواهند داشت . واین قدرت است .

۲ علم ، باید با ایجاد مراکز دانش بنیان تقویت شود .

۳ ثمرات علم باید در اقتصاد ، صنعت ، غذا ، محیط زیست ، ساختار حکومت و … مشاهده شود .

۴ نخبگان با جذب در مراکز دانش بنیان باید احساس مفید بودن کنند.

۵ علم همانند ثروت و قدرت سرمایه است و باید درست مورد استفاده قرار بگیرد .

۶ نخبگان و داشمندان چون اعتبار اجتماعی دارند ، باید در قبال مسایل جامعه بشری موضع گیری مناسب کنند و ساکت نباشند.

همچنین بیان کردند که : باید بدانیم که از مقالات علمی و المپیادها ، استعمار استفاده کرده و نخبگان را جذب خود می کند و باید درست مدیریت شود.

پذیرایی و دعای ختم قرآن توسط مدیر ضیافت نور و کرسی تلاوت پایان بخش این جلسه بود.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز است.

جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

 

بخش اول گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) قابل دریافت است.