جلسه ۴۳۷‌‌‌ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آبادکتول با عنوان “علم (ایمان و خدمت، جنگ و خیانت) ” شامگاه سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلای امام رضا علیه السلام برگزار شد.

زمزمه پرسوز و گداز فرازهایی از دعای پرفیض توسل همراه با یادی از غزه  توسط استاد حاج علی اصغر زنگانه مدیر ضیافت نور و مجری محترم جلسه طلیعه برنامه بود.

بیان بخش هشتم از حکمت ۱۵۰‌ نهج البلاغه توسط استاد محمد باقر زنگانه “از کسانی مباشید که به خاطر گناهان زیاد از مرگ می ترسند ولی باز همان گناه را انجام می دهند. … ” انجام شد.

شرح عنوان جلسه و اجرای بخش شهید با بیان نام شهدای شاخص جلسه و فریاد شهیدان زنده اند الله اکبر حاضران‌‌ انجام شد.

استاد  زنگانه در شرح عنوان جلسه گفتند: علم (ایمان و خدمت _ جنگ و خیانت) اینکه علم و پژوهشهای بشری ، اگر برای خدا و خدمت به جامعه بشری باشد ؛ می شود درونی انسان و معرفت و ایمان به خدا را فراهم می کند . و اگر برای رسیدن به منافع نفسانی و برتری جویی مادی و اعمال قدرت بر دیگران باشد ؛ زاینده جنگ ها ، خیانتها و آدم کشی ها میشود که نمونه بارز آن جنگ افزارهای تولید دانش در غرب و نسل کشی آمریکا و صهیونیسم در فلسطین و غزه … مشاهده می شود .

شهدای گرانقدر این جلسه

🌷 سرباز شهید محمد دیلم
🌷 پاسدار شهید الیاس صباغ
🌷 پاسدار شهید ناصر عرب عامریان
🌷 پاسدار شهید ابوالفضل مهدوی
🌷 سرباز شهید عبدالحکیم اشترک
🌷 دانش آموز شهید علیحسین کردکتولی
🌷 دانش آموز شهید رمضانعلی کردکتولی
🌷 سرباز شهید نظر گرگیج فر
🌷 شهدای مظلوم غزه

بودند.

بخش تفسیر در قالب ارائه نکات کوتاه تفسیری جزء اول قرآن کریم توسط استاد حاج علی اصغر زنگانه (مبین) اجرا شد.

ایشان بیان داشتند: جزء اول با سوره حمد شروع و به بیان آغاز هرکار با نام خدا و تعیین محتوای آنها از این منظر می پردازد . چون نام هر کار و مکان تعیین کننده محتوا و اموری است که در آن انجام می شود.
آنگاه اعلام همه حمد و شکر گزاری برای خدا (الحمد لله رب العالمین) ؛ چرا که همه نعمت ها را او داده است و نعمت ها برای همگان است (الرحمن) لکن برای هرکدام سئوال خواهد شد(الرحیم) ..
عبودیت و بندگی خدا ساز و کار دقیق بهره برداری از نعمت ها و شکرگزاری درست آن است (ایاک نعبد و ایاک نستعین) …
قرآن کریم جامعه بشری را در قبال این مهم (نحوه بهره گیری از نعمتها ، شکر گزاری و بندگی خدا) به سه دسته تقسیم می کند :
۱ هدایت یافتگان به صراط مستقیم ۲ مغضوبین ۳ ضالین …
سپس با شرح ویژگی های متقین ، کفار و منافقین (مغضوبین و ضالین) راه هدایت و ضلالت را روشن کرده است (تا آیه ۲۰ سوره بقره) .
آنگاه در آیات ۲۱ تا ۲۵ بقره ضمن فراخوانی عمومی جامعه بشری به بندگی پروردگاری که آنها و نعمت ها ر آفریده (همان عبودیت مذکور در سوره حمد) ، کتاب بندگی (قرآن معجزه جاوید) را به عنوان کتاب راهنما(کاتالوگ) برای ساختن یک زندگی بهشتی شبیه بهشت آخرت معرفی می کند.
و در آیات ۲۶ تا ۱۲۳ سوره بقره با شرح مفصلی از آثار مثبت حق مداری و آثار منفی فسق و پیمان شکنی در برابر میثاق الهی ، با بیان (وَ عَلَّمَ آدَمَ الاَسماءُ کُلَّها…) خواسته گوشزد کند که :
ای انسان ها ! اگر خواهان راه درست و بهشتی زندگی هستید ؟ قرآن کتاب راهنما و در این مسیر تنها انسانهای درس خوانده در محضر خدا (مثل ابراهیم ، موسی انبیاء ، اولیاء و…) امام و معلم این راه هستند که خود خدا آنها را تعلیم داده و دائما نیکی ها را به آنها وحی می کند (۷۳/انبیاء) ؛ نه دیگرانی ( چون یهود ، نصاری ، فراعنه ، عهد شکنان و نادانان کتاب الهی و..‌.)
و در آیات ۸۱ به بعد ، فرایند فساد و اصلاح جامعه مبتنی بر توحید ، خانواده ، جامعه محوری ، اقامه حکومت نماز و بودجه عمومی زکات (و بیان نمونه هایی از فرایندهای استحکام ، دشمنی ها و عوامل فروپاشی) تاکید می ورزد …
آنگاه در آیات ۱۲۴ به بعد معرفی امامت ابراهیمی ، نظام بین الملی اداره جامعه بشری ( حج ، مناسک ، معلمی با روش انبیاء ) ، و در یک کلمه (اسلام و مسلمانی) _رنگ و برند الهی_ به عنوان شاخصه اخلاص و عبودیت اشاره کرده می گوید :
صِبْغَهَ اللَّهِۖ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهًۖ وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ﴿۱۳۸﴾/ بقره صفحه ۲۱

در ادامه آیات یکم الی یازدهم سوره مبارکه روم صفحه ۴۰۴ و سوره مبارکه نصر کلام وحی توسط استاد محمد منصوری قرائت شد.

دعای امن یجیب توسط مجری محترم و پذیرایی پایان بخش مراسم بود.

خیر این جلسه آقای محمد سوخته سرایی بود.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز است.

جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره ۰۹۳۳۹۶۷۵۳۲۳ در شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

 

بخش اول گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) قابل دریافت است.