جلسه ۴۳۸ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آبادکتول با عنوان “قرآن، میزان، قسط” به یاد مرحوم علامه طباطبایی و هفته کتاب و کتابخوانی شامگاه سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلای امام رضا علیه السلام این شهرستان برگزار شد.

زمزمه پرسوز فرازهایی از دعای پرفیض توسل توسط کربلایی عبدالله کرامتی طلیعه برنامه بود.

بخش نهم از حکمت ۱۵۰‌ نهج البلاغه “از کسانی مباشید که اگر بیمار شود پشیمان می شود و اگر تندرست (و سلامت) باشد سرگرم خوش گذرانی هاست” توسط استاد محمد باقر زنگانه بیان و تشریح شد.

در ادامه آیات ۷۳ تا آخر سوره زمر صفحه ۴۶۶ کلام وحی و سوره مبارکه قدر توسط استاد احمد یوسفی از مشهد مقدس به زیبایی قرائت و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

شرح عنوان جلسه به بهانه سالروز رحلت و یادبود مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین طباطبایی صاحب کتاب تفسیرالمیزان (هفته کتاب و کتابخوانی) و یاد شهدای شاخص جلسه و شهید طهرانی مقدم پدر موشکی ایران و همرزمانش و شهدای مظلوم غزه توسط استاد حاج علی اصغر زنگانه (مبین) و فریاد شهیدان زنده اند الله اکبر حاضران انجام شد.

شهدای شاخص این جلسه

🌹 شهید عباسعلی زنگانه
🌹 سرباز شهید جمعه قلی باشقری
🌹 پاسدار شهید حسن عرب امیری
🌹 دانش آموز شهید حسین تجری
🌹 پاسدار شهید ربیع الله قاسمی
🌹 دانش آموز شهید جعفر خسروی
🌹 پاسدار شهید سید علی اکبر موسوی
🌹 سرباز شهید احمد یونسی
🌹 سرباز شهید رحمت تجری
🌹 شهید مدافع سلامت عباسعلی اسفندیاری
🌹 سردار شهید حسین تهرانی مقدم و ۳۸ همرزم شهیدش

بودند.

مباحث تفسیری ذیل آیات ۷۹ سوره مبارکه بقره و ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره مبارکه آل عمران توسط استاد حجت الاسلام سیدعلی مهدی نژاد (امام جمعه) ارائه شد.

ایشان در بخش اول بیانات خود با اشاره به شان و مقام علامه طباطبایی و سالروز رحلت آن مرحوم که به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نام گزاری شده فرمودند:
علامه طباطبایی در دورانی به تفسیر قرآن و حکمت و فلسفه پرداخت که قرآن و فلسف در نهایت غربت بودند.
آن مرحوم برای تامین مخارج زندگی هرگز از وجوهات شرعی استفاده نکرد.
از جمله موارد قابل بیان اینکه فرزندان ایشان هنگام تولد میمردند تا اینکه در حالتی مکاشفه به او گفتند: عبدالباقی می ماند و او نمی دانست که همسر حامله هست و فرزند که متولد شد اسمش را عبدالباقی گذاشتند.
زندگی ایشان در نجف در نهایت تنگدستی می گذشت؛ اما همسر صبور و وفادارش او را به کسب دانش تشویق می کرد و می فرمود: اگر نانی نبود دو وعده می خوریم و اگر نه یک وعده می خوریم و .‌..

روزی کسی به ایشان مراجعه و کمک شایانی تقدیم علامه می کند و میفرماید: همان خدایی که تا به حال کمک کرده روزی می رساند. وقتی ایشان برای ادامه زندگی به تبریز برمی گردد و سراغ او را می گیرد معلوم می شود ۳۰۰ سال پیش از دنیا رفته است !

روزی هنگام برگشت از کار کشاورزی همسرش می گوید: سیدی از قم آمده و با شما کار دارد که آیت الله کاشانی بوده و او را به قم می آورد که نتیجه تلاشهای علمی او تفسیر المیزان و کتابهای دیگر قرآنی، روایی و فلسفه می شود و شاگردان زیادی از جمله شهید مطهری، جوادی آملی، حسن زاده آملی، علامه مصباح یزدی و… تربیت می کند.

حجت الاسلام مهدی نژاد در ادامه با تلاوت آیه ۷۹/بقره به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته و گفتند: رامسس دوم حاکم مصر اولین کتابخانه را با عنوان (خانه درمان) تاسیس کرده و اینکه کتاب درمان روح می باشد.
سپس آیات ۱۱۱ و ۱۱۲/ آل عمران را قرائت و در تفاوت و تمایز عوام یهود و عوام اسلام از قول امام صادق (ع) فرمودند: عوام یهود علی رغم اینکه می دیدند علماء یهود دنیا طلبی، دروغ و خلاف هستند از آنها پیروی کردند؛ اما عوام از پیروان ما هرگز کور کورانه چیزی را نپذیرفته و پیروی نمی کنند.

در ادامه برنامه ها استاد علیرضا رضایی قهرمان بین المللی قرائت قرآن کریم، قاری و موذن حرم رضوی از مشهد مقدس آیات ۳۵ تا ۴۱ سوره مبارکه ابراهیم ص ۲۶۰ کلام وحی و سوره مبارکه کوثر را در نهایت زیبایی و رسایی تلاوت و تشویق حاضران را برانگیختند.

در پایان مجری توانمند و محترم جناب آقای مهندس حبیبی اسامی خیرین جلسه ۴۳۸ را اعلام و از میهمانان برای صرف شام گرم دعوت فرمودند.

بانیان خیر جلسه آقایان دکتر روح الله زنگانه، حاج سیدحسن حسینی، حاج سید سجاد میرمحمدحسینی، اسماعیل زنگانه بودند.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی #کرسی_تلاوت و #تفسیر #قرآن_کریم #ضیافت_نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز است.

جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره ۰۹۳۳۹۶۷۵۳۲۳ در شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.