مباحث تفسیری جلسه ۴۴۲ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور توسط استاد حاج علی اصغر زنگانه (مبین) با موضوع “محور اساسی سوره پراهمیت حمد ” و “میثاق های دهگانه خدا با بنی اسرائیل ” ارائه شد.

مدیر ضیافت نور در بخش اول مطالب خود ابتدا با اشاره به  ۴ محور اساسی سوره پراهمیت حمد، گفتند:

۱ انسان مومن همه امور را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می کند ؛ و این عمل با معرفت ذات الهی رابطه تنگاتنگ دارد.
۲ انسانی که خدا و نعمتهایش را شناخت ؛ خدا را حمد و ستایش بی پایان خواهد کرد .الحمد لله …
۳ رحمان ، نشان از رحمت واسعه خدا برموجودات آفرینش است و رحیم : یعنی رسیدن انسان به رحمت پاداش الهی یا غضب پروردگار در دنیا و بویژه آخرت که مالک آن هم خداست …
۴ عبودیت همان سازکار تشکیلات اجتماعی و حاکمیت مبتنی بر نظام امت و امامت هست که مسیر آن صراط مستقیم و مصادیق آن نعمت داده شدگان هستند. لذا امت صراط مستقیم باید مواضع قاطع خود را در مقابل باطل (مغضوب که همان کفار و منافقین معاند و گمراهان پیرو آنها هستند ) اعلام و مطابق آن سبک زندگی و فرهنگ خود را شکل بدهند .

مدیر ضیافت نور در بخش دوم مطالب به چند مورد از نکات جزء اول اشاره و سپس مستند به آیات ۸۳ تا ۸۶ سوره بقره (میثاق های دهگانه) خدا با بنی اسرائیل را که خطاب به همه آوارگان و بندگان خداست برشمردند:
۱ عدم عبودیت غیر خدا
۲ احسان به والدین
۳ احسان به اقوام(نسبی و سببی)
۴ رسیدگی و احسان به یتیمان
۵ رسیدگی و احسان به بی خانمان ها
۶ سخن گفتن نیکو ، زیبا و شایسته با مردم
۷ اقامه نماز (به عنوان ساز وکار ساختار جامعه امامت و جماعت)
۸ پرداخت زکات (خمس و زکات و کلیه حقوق مالی) به عنوان بودجه جامعه اسلامی
۹ پرهیز از آشوب و خون ریزی
۱۰ مواظبت حقوق مدنی همدیگر و عدم زمینه سازی فرار دیگران (مثل فرار مغزها …

استاد زنگانه در پایان گفتار خود بیان داشتند: قرآن کریم تاکید می کند اگر به بخشی از قرآن ایمان و به بخش دیگر کفر ورزیدید؛ خاری دنیا، عذاب شدید آخرت که تخفیفی در آن نیست نصیبتان خواهد شد‌.

 

 

خبر جلسه ۴۴۰ از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.