مباحث تفسیری جلسه ۴۴۴ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور توسط استاد حجت الاسلام شیخ بلال طوسی رئیس اداره تبلیغات اسلامی علی آبادکتول با موضوع “ظرف وجودی انسان” ارائه شد.

ایشان پس از قرائت سوره والعصر و اشاره به زنده بودن عصر و زمان با بیان روایتی فرمودند: رسول گرامی اسلام و اصحاب سوار بر مرکب ها میرفتند تا به ظلمات و تاریکی مطلقی رسیدند، حضرت فرمود: زیر پای مرکب های شما چیزی هست که هرکس بردارد حسرت و هرکس برندارد نیز حسرت خواهد خورد.
وقتی اصحاب به روشنایی رسیدند ملاحظه کردند که طلا بود و حسرت خوردند که چرا برنداشتند و بقیه حسرت خوردند که چرا کم برداشته اند.

مثل دنیا هم همین است، در آخرت و (یوم الورود) همه حسرت خواهند خورد که چرا از توشه دنیا و نعمتهای آخرت مثل معرفت قرآن و معرفت و شناخت امیرمومنان علی علیه السلام … و جلب رحیمیت خدا کم بهره برده و یا اصلا بی بهره بوده اند؟؟؟

ایشان سپس با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام که اراده کرده بود به اصحاب شیر بدهد، به فاعلیت بی پایان خدا و ائمه اشاره و فرمودند قابلیت پذیرنده نیز مهم است، آنگاه به صاحبان ظرفهای مختلف (کوچک، سوراخ شده ، نجس ) اشاره و فرد چهارم که از خود امام ظرف خواست و فرمود در ظرفی که حضرت داده شیر بریزند …

استاد طوسی در پایان نتیجه گیری کردند که همه اذکار، ادعیه و اعمال در سیر و سلوک و تقرب الی الله متناسب با قابلیت افراد نیست و هر فردی باید بداند چه قابلیتی دارد و به همان نسبت از خدا طلب دعا و درخواست کند.

عموم مومنین اگر نماز اول وقت را تا ۴۰ شبانه روز مواظبت کنند، انسان متفاوت و مقبول درگاه حق خواهند شد به شرط اینکه با گناه ( گناهی مثل ۱۶۸ مورد گناه زبان ) یافته های خود را نابود نکند.

ایشان در پایان با پرداختن به شخصیت والای حضرت ام البنین سلام الله علیها با روضه خوانی آن بانوی گرامی سیل اشک از دیدگان حضار جاری کردند.

 

خبر جلسه ۴۴۴ از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.