مباحث تفسیری جلسه ۴۴۹ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور توسط استاد سید محمد حسینی واعظ با اشاره به ضعف حافظه تاریخی بشر پیرامون موضوع تکرار تاریخ بیان شد.

ایشان در تحلیل مقایسه ای عصر حضرت موسی با عصر انقلاب اسلامی و شرایط قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) مطالب مبسوطی را بیان کردند که خلاصه آن به شرح ذیل می باشد.

استاد سید محمد حسینی واعظ با تبیین آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره مبارکه اعراف و بیان اینکه حضرت موسی(ع) پیامبر موعود و منجی قوم بنی اسرائیل بود و بنی اسرائیل سالها در انتظار این پیامبر انقلابی بودند، با این حال به حضرت موسی(ع) گفتند: ای موسی، قبل از آمدن تو ما در رنج و سختی بودیم و پس از آمدن تو باز هم در رنج و سختی هستیم.

این مطلب نشان می دهد قوم بنی اسرائیل انتظار داشتند پیامبر و رهبرشان به صورت معجزه آسا به اصلاح همه امور بپردازد و آنها گوشه ای بنشینند و نظاره گر باشند و این مغایر با سنت الهی است که سرنوشت اقوام را با تلاش و کوشش آنها گره زده است.

این مُهم، هم در انقلاب مردم ایران و هم در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) مصداق خواهد داشت، یعنی مردم نباید انتظار داشته باشند که با راحتی و بدون تحمل رنج، به گنجِ حکومت جهانی الهی برسند.

مدیر موسسه یاوران قرآن و حدیث آزادشهر با اشاره به حافظه سیاسی امتها و فراموشی اتفاقات گذشته و اتفاق افتادن دوباره همان ماجراها و سرگذشتها برای عصر حاضری که درآن قرار دارند با رجوع به آیات قرآن کریم (آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ اعراف و ۶۱ بقره و آیات ۶ و ۷ سوره مبارکه ابراهیم ) به عنوان یکی از منابع یاد آوری اتفاقات گذشته به بیان ماجرای قوم حضرت موسی(ع) و فراموشی آن قوم از ماجراهای گذشته و سختی هایی که قبل از رسالت آن حضرت کشیدند پرداخت، قومی که در برابر استکبار و پادشاه ظالم آن زمان حتی مجبور بودند فرزندان خود را زنده به گور کنند.

لحظه به لحظه آرزوی ظهور آن حضرت به عنوان منجی را داشتند و پس از اینکه آن حضرت باعث نجات آنها از وضعیت موجود شد قدر عزتی که خداوند متعال به آنها داد را ندانسته و با فراموشی اتفاقات گذشته با بهانه گیری های کم ارزش نعمت مهمتر را که همان عزت و سربلندی بود را فراموش کردند.

ایشان در پایان مباحث با گریز به تحولات منطقه و اشاره به حقیرتر شدن روز به روز استکبار جهانی علی الخصوص آمریکای جنایتکار و عزت دنیای اسلام که موجب حقارت و سردرگمی آنها شده است تنها راه حفظ این عزت و سربلندی امت اسلام را درس گرفتن از گذشته و داشتن صبر و تقوا و استعانت از خداوند متعال دانسته و اینکه نگذاریم دشمن با قلم خود ماجرا را برای فرزندانمان جور دیگر تفسیر کنند.

 

 

خبر جلسه ۴۴۹ از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.