مباحث تفسیری جلسه ۴۵۲ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور توسط مدیر ضیافت نور استاد حاج علی اصغر زنگانه به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان بیان شد.

ایشان در گفتار خود به تحلیل محتوای سوره کهف به شرح ذیل پرداختند:

بسم الله الرحمن الرحیم
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا﴿۹﴾/سوره الکهف

سلام علیکم
با تبریک میلاد حضرت علی اکبر امام حسین (ع) روز جوان بهانه بحث این جلسه مقاله《غار اصحاب کهف در یافع》نوشته استاد الیافعی محقق یمنی مستند به  فهمی السعدی بود تا  چند پیام کوتاه از سوره کهف را تنظیم و تقدیم شما قرآن دوستان عزیز کنم.

۱ امام صادق (ع) فرمودند :هرکس سوره کهف را تمام شبهای جمعه قرائت کند، نخواهد مرد مگر شهید (در راه خدا)؛ با شهداء مبعوث خواهد شد و روز قیامت در صف شهدا خواهد ایستاد‌. (التفسیر المعین ، محمد هویدی ، ص ۲۹۳ (به نقل از ثواب الاعمال شیخ صدوق ره))

۲ تمام و کمال، حمد و ستایش برای خدایی است که قرآن کتابی بدون انحراف، بشارت دهنده به عمل صالح و پاداش نیکو نازل کرده است.(آیات ۲-۱)

۳ هر چیز و هر نعمتی که خداوند زمین را با آن آرایش و زیبا کرده؛ برای آن است که بدانیم، ما باید شایسته ترین اعمال و عملکرد را در پیشگاه خدا و زندگی فردی و اجتماعی داشته باشیم. (آیه ۷)

۴ داستان اصحاب کهف خبری حق از جوانان است. جوانانی همچون علی اکبر امام حسین (ع) که از شرک، بت پرستی و ظلم حاکمیت هجرت کرده و برای امور خود از خدا طلب هدایت (رشد) کرده بودند تا اسوه و الگویی باشند برای  روز جوان و جوانان. (آیات ۱۵-۸)

۵ این داستان اشاره به لطف الهی و امکان زنده ماندن افرادی از انسانها برای سالهای طولانی است که مویّدی هست بر زنده بودن و عمر بلند امام زمان (عج) و ضرورت بقا و وجود امام معصوم برای جامعه بشری. (آیات ۲۰-۱۷)

۶ داستان اصحاب کهف بیانگر این پیام است که: پس از درگذشت شخصیتهای بزرگ الهی، باید بر قبرشان مسجد و زیارتگاهی ساخت تا برای همیشه مطرح و الهام بخش مردم به توحید و بندگی خدا، مبارزه با ظلم و ظالم و هدایتگر آنان باشند. مثل مسجدالحرام، مسجدالنبی، بیت المقدس، نجف اشرف، کربلای معلی، مشهد مقدس، کاظمین، سامرا و … .( آیه ۲۱)

۷ اصحاب کهف و داستان آنها پیام آور ذکر دائمی، نماز، دعا و انابه شبانه روزی به درگاه پروردگار و پرهیز از زینتهای غفلت زای دنیاست؛ تا انسانها با ایمان و عمل صالح به اجر ابدی و بهشت جاودان خدا نایل آیند.(آیات ۳۱-۲۸)

۸ مال و فرزندان (یعنی ثروت و جمعیت) زینت ناپایدار دنیا هستند؛ و آن چیزی که نزد پرودگار شایسته تر و نجاتبخش روز حسابرسی است و پاداش ابدی و ماندگار خواهد داشت؛ اعمال صالح و باقیات الصالحات هستند. (آیات ۵۳-۴۶)

۹ قرآن کریم تبیین کننده همه مثل ها و نیازهای زندگی بشر است؛ به شرط اینکه او از مجادله پرهیز کرده و حق پذیر باشد. (آیه ۵۴)

۱۰ اشاره به داستان حضرات خضر و موسیو ذی القرنین در ادامه و تا پایان سوره کهف، بیانگر این مفهوم برجسته و مهم است که: آدمی برای یک زندگی سعادتمندانه و با درک عمیق از چرایی اعمال و عبادات، نیازمند امام و مرشدی مافوق هست ولو حضرت موسای پیامبر باشد.

مثل زمانه و امروز ما که فرماندهان مقاومت نیازمند رهبری و ارشادات فقیهی همچون  امام خامنه ای هستند و ایشان نیز نیازمند ولایت و امامت  امام عصر مهدی موعود (عج) می باشند که آن حضرت نیز مویّد به تاییدات ذات اقدس الهی هستند.

۱۱ جامعه برخوردار الهی، جامعه ای هست که امام او مثل ذی القرنین با اتکال به خدا صاحب آنچنان قدرتی هست که از ظلم و ستم و فساد امثال یاجوج و ماجوج پیشگیری خواهد کرد.

۱۲ اینکه در آیه پایانی به شماره ۱۱۰ تاکید به بشر بودن پیامبر، اله واحد بودن خدا، امید به قیامت مبتنی بر عبودیت و بندگی خدا اشاره کرده و در روایات آمده که هنگام خواب با خواندن این آیه هر زمان بخواهید بیدار خواهید شد.

شاید یکی از مصادیق آن این است که جامعه ای با شاخصه های فوق هرگز در خواب غفلت نخواهد ماند و همیشه بیدار و هشیار است .

انتظار فرج یعنی آرزوی تحقق همین امامت در طول ولایت الله و زندگی بر اساس دستورات و قوانین الهی.

والسلام علیکم و رحمت الله

 

خبر جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.