جلسه 453 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهر علی آباد کتول  مباحث تفسیری جلسه ۴۵۴ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور توسط استاد حجت الاسلام شیخ بلال طوسی رئیس اداره تبلیغات شهرستان علی آباد کتول پیرامون موضوع احسان به پدر و مادر ارائه شد.

ایشان با تلاوت آیه ۲۳ سوره اسراء “وَ قَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًاۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا﴿۲۳﴾ به تبیین دومین تکلیف مهم بعد از بندگی و عبودیت خدا یعنی احسان به والدین پرداختند.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان علی آباد کتول در ابتدا مصداق والدین انسان را بیان کردند.
الف) مادر و پدری که تو را زایمان و پرورش داده اند.
ب) پدری که زمینه ازدواج تو را فراهم و برای تحقق آن اقدام کرده است.
ج) معلمی که به تو دانش و آداب زندگی آموخته است.

حبط و نابودی اعمال انسان: اگر انسانی مورد عاق و نفرین والدین (بویژه پدر) قرار گرفت تمامی اعمال نیک او حبط و نابود می شود. حتی اگر از بزرگان انبیاء و قوم خود باشد.

حبط اعمال جزئی و کلی است که عاق و نفرین پدر، از جمله موارد موجبه حبط کلی است؛ پس خیلی مواظبت کنیم.

حجت الاسلام طوسی در ادامه نکاتی از صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(ع) را بیان کردند که ظرافت و دقت بالای رعایت احسان و نیکی به والدین را در برداشت:
۱ خدایا ! من را در مقابل پدر و مادرم بسان برده ای قرار ده که از مولایش می ترسد.
۲ نظر رحمت به صورت والدین ، با ثواب یک حج مقبول پیامبر(ص) برابری می کند .
۳ امام حتی با مادر(اندر) خود در یک سفره غذا نخورده که مبادا همان لقمه را که مادر قصد برداشتن آن را داشته بردارد.

ایشان در ادامه سئوال فردی از امیرمومنان امام علی(ع) که درحج نتوانسته حجرالاسود را لمس کند و پاسخ امام که (برو پیشانی مادرت را ببوس) را بیان کردند.

حجت الاسلام طوسی در ادامه مطالب خود، داستان دو پسر عموی طالب ازدواج با دختری در قوم حضرت موسی (ع) که در رقابت با هم یکی دیگری را پنهانی کشت تا به دختر برسد و موجبات فتنه ای در قوم بنی اسراییل فراهم آمد را بیان کردند.

 

خبر جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.