مباحث تفسیری توسط آقای حاج علی اصغر زنگانه(مبین) با محوریت آیه ۱۸۴ سوره مبارکه بقره در خصوص واصل شدن انسان مومن روزه دار به تقوا و عاقبت بخیری ارائه شد.

ایشان در بخشی از گفتار خود با توجه به آیات ۲۱ تا ۲۵ بقره بیان کردند: اولین اعلامیه صادر شده از خدای متعال خطاب به همه بشریت فراخوانی آنها‌ به بندگی خدا (خدایی که او را آفریده ، روزی و مکان زندگی داده) و نیل به تقوا و عاقبت بخیری بشر می باشد.

دعوت خاص خدا که در آیه ۱۸۳ بقره خطاب به مومنان صادر شده؛ روزه گرفتن برای رسیدن به تقوا است.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ﴿۱۸۳﴾

چرا تقوا؟ چون خداوند مخلوقاتش و مومنان‌ را دوست دارد و می خواهد عاقبت بخیر شوند “والعاقبه للتقوی” و “والعاقبه للمتقین”

کلمه انسان مفهوم و مشخص است، اما مومن و اهل تقوا چه کسانی هستند؟

ایمان باور درونی است و تقوا شکل تجسد یافته ایمان در مومنان است.

ایمان دائر به باور ما و تقوا دائر به ساختار وجودی ماست لذا خدا به ایمان همراه با عمل صالح پاداش می دهد.

ایمان، باور و نقشه است و تقوا، سازه و ساختمانی است که به باورها عینیت و قابلیت دیده شدن می بخشد. لذا فرد با تقوا در کردارش قابل رویت است نه از قلبش.

قدم های ۶ گانه حصول تقوا :

۱. روزه: که باید ایام معدود و یک ماه کامل باشد.

۲. قرآن کریم: قرائت قرآن در بهار قرآن ماه مبارک رمضان شعار قرآن است .

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَ الْفُرْقَانِۚ … ﴿۱۸۵﴾/بقره

تا از آن مطالب بیّن و روشن و هدایت بگیریم و به درجه فرقان (که تشخیص حق از باطل است) برسیم.

۳. دعا: سومین شاخصه و نردبان عروج به تقوا دعا هست، لذا در ماه مبارک رمضان دعاهای فراوانی برای همه ساعات شبانه روز وارد شده است.

وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ﴿۱۸۶﴾

۴. خانه و خانواده(همسرداری): همسران باید برای هم لباس باشند یعنی موجب استحکام هم شوند و این در بطن آیات روزه و رمضان آمده است.

أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِکُمْۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ … ﴿۱۸۷﴾

۵. حضور در مسجد: روزه دارِ قرآن خوانِ دعا خوانِ خانواده دارِ باید اهل مسجد هم باشد.

وانتم عاکفون فی المساجد … ۱۸۵

۶. مواظبت برمال پاک: یعنی روزه دارِ باید به مال مردم چه خود و چه با رشوه به قاضی و مسئول فاسد دست درازی نکند.

اگر جامعه ای با این ۶ مولفه به درجه تقوا نایل آمد، اولا عاقبت بخیر شده و ثانیا با تشکیل کنگره جهانی حج، الگوی جهانیان شده و زمینه ساز حکومت جهانی امام معصوم می گردد.

 

 

خبر جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.