مباحث تفسیری جلسه ۴۵۶ ضیافت نور توسط حافظ محترم قرآن کریم استاد شیخ علیرضا شکی رئیس حوزه علمیه گلپایگان با محوریت موضوع سطر نهم طرح مسطورا آیه ۱۶۲ سوره مبارکه انعام ارائه شد.

ایشان در ابتدای گفتار خود با قرائت آیه ۱۶۲ سوره مبارکه انعام “قلۡ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحۡیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَٰلَمِینَ، بگو نماز و عبادت و زندگى و مرگ من همگى از آن خداى جهانیان است”، بیان داشتند: هم تکوین ما (یعنی آفرینش) و هم تشریع (یعنی قانون چگونه بودن) ما مصدرش خداست ؛ و مرجعش هم خداست.

حجت الاسلام شکی در بخش دیگری از گفتار خود، خطاب خدای متعال در قرآن به انسانها را بیان داشتند: یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ.

ای انسان! یقیناً تو با کوشش و تلاشی سخت به سوی پروردگارت در حرکتی، پس او را [در حالی که مقام فرمانروایی مطلق و حکومت بر همه چیز ویژه اوست و هیچ حکومتی در برابرش وجود ندارد،] دیدار می کنی،(آیه ۶_ انشقاق)

ایشان همچنین گفتند: همه انبیاء الهی مسلم بوده اند و سرآمد همه آنها در عوالم دیگر پیامبر اکرم (ص) هست که می فرماید: رمز موفقیت در عالم، وحدت است و رمز وحدت، محبت است.

پیامبر اکرم(ص) هم اجر رسالت خودش را محبت با ذی‌القربی خودش قرار داد، قُل إن کُنتُم تُحبّون الله، فٱتبعُونِی یُحبِبکُم الله.

اگر کاری کنیم در جامعه همه نسبت به هم محبت داشته باشند، المُسلم مَن سَلِم المسلمون مِن یَدهٖ و لسانه.

مسلمان کسی هست که مسلمانان از دست و زبانش در آرامش و سلامت باشند.

 

خبر جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.