جلسه ۴۶۶ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور‌ علی آباد کتول با عنوان (شور و‌مشورت در اسلام و قرآن)، غروب روز سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار شد.

●》قرائت ترتیل توسط استاد مهدی عابدینی (صفحات ۱۵ و ۱۶، آیات ۹۴ الی ۱۰۵ سوره بقره) آغاز برنامه امشب بود.

●》دومین برنامه امشب، زمزمه فرازهایی از دعای توسل و روضه امام جواد توسط مجری محترم کربلایی رضا صدقی بود.

●》بیان حکمتهای نهج البلاغه توسط استاد حاج محمدباقر زنگانه سومین برنامه بود. ایشان در شرح آخرین بخش از حکمت ۱۵۰ فرمودند :
یاد بگیریم برای رعایت کردن، نه برای روایت کردن؛ در ادامه بیست و هشتمین بخش از حکمت ۱۵۰ نهج‌البلاغه را بیان کردند که :
(ازکسانی مباش که از مردم مى ترسد ولى از خدا در کارهاى بندگان او نمى ترسد).
خیلی ها در خلوت مرتکب گناهانی می‌شوند که اگر در منظر مردم باشد مرتکب آن نمی‌شوند.
سید رضی(رحمه اله): اگر در تمام این کتاب جز این سخن نمى بود، پند گیرنده صاحب اندیشه را کافى بود.

●》بخش شهدای شاخص توسط کربلایی عبداله کرامتی با قرائت یک دوبیتی انجام و با بیان نام مبارک شهیدان حاضران فریاد شهیدان زنده اند الله اکبر بلند کردند.
🌷شهیدان گرانقدر :
🌷شهید جمهور آیهالله دکتر سید ابراهیم رئیسی
🌷سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
🌷 شهید مدافع حرم حاج قربان نجفی
🌷 سرباز شهید موسی شاهی
🌷 سرباز شهید خدابخش توپال پودینه
🌷 پاسدار شهید محمدعلی دنکوب
🌷 سرباز شهید عوضعلی میرشکاری
🌷 دانش آموز شهید علی اصغر باقری
🌷 بسیجی شهید ابراهیم کیخا
🌷 ورزشکار شهید علی اکبر شرفپور

●》بیان مباحث تفسیری توسط استاد حاج علی اصغر زنگانه(مبین) به بهانه ۷ خرداد روز تشکیل مجلس شورای اسلامی در موضوع (شور و مشورت در اسلام و قرآن) بیان شد.

ایشان با تلاوت آیات ۳۶ تا ۴۰/شوری صفحه ۴۸۷ و آیه ۲۳۳/بقره صفحه ۳۷ و آیه ۱۵۹/آل عمران صفحه ۷۱ همچنین آیات ۲۴۶ و ۲۴۷/بقره صفحه ۴۰ قرآن کریم …
در سه محور ذیل به موضوع شور و مشورت در قرآن کریم پرداختند:

الف) فرهنگ عمومی مشورت در جامعه اسلامی

ب) مشورت در خانواده و تربیت فرزندان

ج) مشورت با مردم در حکومت داری و حاکمیت

سپس با تشریح هر کدام بیشتر به تشریح بخش سوم پرداخته جایگاه مجلس شورای اسلامی در ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه را تبیین کردند.
و در پایان مباحث با اشاره به پیام امام خامنه ای برای افتتاح مجلس دوازدهم، ۱۱ مورد از مفاد پیام ایشان به نمایندگان مجلس را توضیح داده
و در مجموع شیوه اخذ مشورت از مردم در اسلام و نظام جمهوری اسلامی را تبیین کردند.

¤》بخشی از اهم مطالب آقای حاج علی اصغر زنگانه(مبین) به شرح ذیل است :
قرآن کریم میفرماید :
آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگی دنیاست، و آنچه نزد خداست برای کسانی که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکّل می‌کنند بهتر و پایدارتر است.

❇️ متوکلین کسانی هستند که در آیات بعد ویژگی های آنها را بیان می‌دارد:
۱ اجتناب از گناهان بزرگ ۲ دوری از فواحش ۳ بخشش هنگام غضب ۴ اجابت فرمان خدا ۵ اقامه نماز ۶ مشورت در امور ۷ انفاق از روزی ۸ تسلیم ناپذیری در برابر ستم …

❇️ قرآن در اینجا بر لزوم وجود مشورت به عنوان فرهنگ عمومی در جامعه را تاکید می‌کند.
❇️ خانواده: خداوند در صفحات ۳۵ الی ۳۹ سوره مبارکه بقره آدابی را مربوط به خانواده سفارش می‌فرماید؛ در صفحه ۳۷ (فصالاً عن تراضٍ منهما و تشاورٍ …) لزوم توجه به مشورت در خانواده را تاکید می‌فرماید.
❇️ حکمرانی جامعه: خدای متعال در صفحه ۷۱ آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران (و شاورهم فی‌الامر) و صفحه ۴۰ بر لزوم توجه حاکمان به مشورت با مردم تاکید می‌فرماید که بایستی از مردم نمایندگانی انتخاب شوند تا مورد مشورت با حاکم جامعه اسلامی قرار گیرند.
❇️ براساس آیات ۲۴۶ و ۲۴۷ سوره بقره در صفحه ۴۰ حقیقتا مدیر اجرایی کشور اسلامی (مَلِک یا رئیس جمهور) باید با مراجعه مردم به ولی خدا (پیامبر، امام یا ولی فقیه) و معرفی شخصی از طرف ایشان انتخاب و معرفی شود .
که در قانون اساسی جمهوری اسلامی این کار (و شکل گیری مجلس قانون گزاری) با انتخاب مردم از میان کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان انجام و با تنفیذ ولایت عملی می شود؛ تا حاکمان طاغوت نباشند.

●》قرائت اصلی توسط حجه‌الاسلام شیخ مهدی تجری با انتخاب و تلاوت
صفحه ۵۹۴، سوره مبارکه فجر، آیات ۲۷ الی آخر(آیه ۳۰) + صفحه ۵۷۷، سوره مبارکه قیامه، آیات ۱ الی آخر(آیه ۴۰) در نهایت زیبایی انجام شد.

●》بخش نونهالان و نوگلان مهد قرآنی گلهای بهشت ضیافت نور ضمن تشور از مربی آنان خانم الهه باباکردی با پرسش از آنها توسط آقای صدقی و اهداء جوایز توسط آقایان زنگانه و استاد جهش انجام شد.

●》دعای ختم و پذیرایی شام تبرکی پایان بخش برنامه ها بود.
● بانی خیر : از محل اعتبارات عمومی‌‌

 

این جلسه قرآنی شامگاه سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره ۰۹۳۳۹۶۷۵۳۲۳ در شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

 

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، مشروح تفسیر جلسه از اینجا (کلیک)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.