در این پست با عنوان خدا شناسی در قرآن کریم – شماره هفت در خدمت شما خواهیم بود.

خدا شناسی در قرآن کریم – شماره هفت

خدا شناسی در قرآن کریم – شماره هفت

سلام‌ علیکم

بسم الله الرحمان الرحیم

إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَابَّهٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻭ ﻛﺸﺘﻰ ﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ [ ﺑﺎ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﻭ ﻛﺎﻟﺎ ] ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﻣﺮﺩم ﺭﻭﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﮔﻰ ﺍﺵ ﺯﻧﺪﻩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺮ ﻣﺴﺨﺮ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ [ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ، ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ]ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ  ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ .(۱۶۴)/ بقره

صدق الله العلی العظیم

★ چند نکته :

۱- معرفی و بیان یک سیستم و مجموعه عظیم به هم پیوسته بنام هستی( آفرینش آسمان ها،زمین،آمد و شد شبانه روز،،حرکت حیاتی منفعت طلبانه بشر در خشکی و دریا،نزول آب و حیات بخشی به زمین بی جان،وجود حیوانات و پراکندگی آنها در سطح کره زمین،تسخیر و تصرف باد و باران…

۲- بیان اینکه این منظومه به هم پیوسته و هدفمند،آفریده شده و به خودی خود و تصادفی نیست( ان فی خلق السماوات والارض …)

۳- ردیف کردن و به شمارش در آوردن این مجموعه عظیم از آسمان ها تا زمین و مهمترین نیازهای حیات ،تاکیدی مضاعف بر فهماندن این خلق شدن و مصنوع بودن همه هستی و حیات جاری در آن است.

۴- درپایان سوره بر « عقلانیت» اشاره و به ضرورت بکارگیری آن در فهم درست ،منظومه ای و نهایتا شناخت صانع و آفریدگار عالم اشاره ، و آنها را آیات خدا شناسی می داند( لآیات لقوم یعقلون).

* توجه :

۱ «عقلانیت» فرایند تکمیل یافته تفکر و  نگاه منظومه ای و هدفمند و همه جانبه به پدیده ( مادی ،معنوی،غیب و شهود) هست.

۲ «تفکر»،حرکت ذهن از مجهول به معلوم برای کشف یک یا چند پدیده می باشد.

* پس تفکر جانبه به مجموعه ای به هم پیوسته ، تا کشف اهداف وجودی آن در تعالی و کمال انسانی و نیل به زندگی متعالی( در راستای هماهنگی با نظام هستی ،عبودیت و بندگی خدا)، همان عقلانیت است..«..لقوم یعقلون »

نتیجه :

آیا وجود این همه عظمت، ارتباط سیستمی و بهم پیوسته آنها با یکدیگر،حیات و زندگی،تفکر و عقلانیت ، وهدفمندی در نظام آفرینش می تواند بدون طراحی و اجرایی عالمانه،حکیمانه و بدون قدرت نگهدارندگی و مدیریت مداوم و متکامل باشد؟

لا اله الا الله ….

والسلام

( مبین)

۹۵/۱۱/۲۸