جلسه 303 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهر علی آباد کتولسیصد و سومین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهرستان علی‌آباد کتول با عنوان “انقلاب اسلامی و فرار طاغوت” شامگاه سه شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ در مصلی امام رضا علیه السلام (مکان دائمی) برگزار گردید.

در ابتدای جلسه قرائت فرازهایی از دعای توسل با نوای دلنشین استاد محمد ابراهیم جهش انجام گرفت.

مباحث تفسیری توسط حجه الاسلام مهدی نژاد با موضوع “استدلالات قرآنی حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه” پیرامون آیه “یَرِثُنی وَ یَرِثُ مِن آلِ یعقوب(آیه ۶ سوره مریم)” ارائه گردید.

ایشان با ذکر این نکته که در خطبه فاطمه زهرا سلام الله علیها، ۴۰ آیه از قرآن نقل شده است بیان داشتند با وجود کوتاه بودن خطبه این تعداد آیه به این دلیل است که آن زمان چیزی به نام سنت معنا نداشت و احادیث را به بهانه مخلوط شدن با آیات قرآن، آتش می زدند.

امام جمعه علی آباد در بخش دیگری از گفتار خود بیان داشتند: فدک نام روستایی در کنار خیبر بوده که یهودیان آن را به پیامبر هدیه دادند که آیه “وَ آتِ ذِی القُربیٰ حَقَّه …” نازل شد و پیامبر آن را به فاطمه زهرا هدیه دادند که پس از پیامبر، خلیفه ابابکر عُمال حضرت را بیرون کرده و از حضرت زهرا سلام الله علیها سلب مالکیت کرد.

حجت الاسلام مهدی نژاد با ذکر  آیه ۱۶ سوره نمل “وَ وَرِثَ سلیمانُ داوود” گفتند صدیقه طاهره س با استدلال به این آیات اثبات کرد پیامبران از خود ارث می گذارند پس چگونه پیامبر خاتم ارث نمی گذارد.

ایشان در ادامه بیان داشتند تا زمانی که ظاهر قرآن به مسئله ای اشاره دارد هیچ فقیهی بر خلاف قرآن کریم حکمی نمی دهد، حتی امام صادق (ع) فرمود: اگر کلامی منتسب به ما به شما رسید ولی با ظاهر قرآن مخالفت دارد آن را به دیوار بکوبید.

حجت السلام مهدی نژاد با اشاره به این گفتار از ابن ابی الحدید که به قول از استادش می گوید که غصب فدک جنبه سیاسی داشت نه جنبه فقهی، چرا که اگر حق فاطمه (س) را در فدک می داد، فردا ادعای حق خلیفه اللهی را می کرد.

ایشان با ذکر حدیثی که ابابکر به قول از پیامبر نقل می کند و یک خبر واحد است و فقط در ۲ کتاب از کتب معتبره اهل سنت نقل شده در نهایت ابابکر تسلیم احتجاجات فاطمه زهرا (س) شد و عریضه ای در برگرداندن حق فاطمه (س) نوشت، پس از این عریضه، خلیفه دوم بیان کرد که لشکر اسلام الان در حال جنگ است، و نیاز به درآمد فدک داریم و به نوعی غصب فدک را اهم و مهم کردند و مصلحت اندیشی، پس از این طرح مسئله، ماجرای کوچه بنی هاشم و سیلی به حضرت زهرا (س) اتفاق می افتد.

در بخش تلاوت کلام الله مجید استاد “اسماعیل ابراهیم نژاد” قهرمان قرآنی دانشگاههای کشور با انتخاب صفحه ۵۴۸ سوره مبارکه حشر آیات ۱۸ الی ۲۴ و صفحه ۵۳۷ سوره مبارکه حدید آیات ۱ الی ۶ با نوای روح بخش خود حاضرین در جلسه را به فیض رساندند.

با توجه به شرایط و محدویت های ناشی از بیماری کرونا و عدم امکان سفر و حضور قاریان در جلسه، بخش تلاوت به صورت ارتباط تصویری زنده با قاری جلسه در شهر چالوس اجرا گردید.

دعای ختم جلسه و پذیرایی با مواد غذایی بسته بندی پایان بخش جلسه ۳۰۳ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم شهرستان علی آباد کتول بود.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه علی‌آباد کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آباد کتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۲۰۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.